En liten motionstur igår eftermiddag i skymningen. Var nyfiken på att testa en ny kompass (ca 7 cm diameter)! Det var inte tillräckligt med vind för att det skulle bli något egentligt test, men den verkade ok. Inte helt omöjligt att se vilken kurs man har.
Jag tänker mig att jag borde kunna ha nytta av kompassen, dels som en extra referens vid sidvind, dels när jag har kursen på kartan men har svårt att se exakt vart jag ska. Det senare händer bara sällan och hittills har jag ändå lyckats pricka min kurs utan problem. Men att syfta med en liten orienteringskompass klarar jag inte alls. Det enda som jag får att fungera är att se till att ha koll på alla öar runt omkring mig, dvs. inte bara försöka hålla kartan åt norr och snabbt dra till med vart jag ska. Jag börjar förstås så, men ibland har jag fått vrida kartan rätt mycket för att passa in med verkligheten.
Sindvind är egentligen inget problem, men med kompassen kanske jag inte behöver vända mig om för att se hur stor sidavdriften är (även om det förstås är bra att vända sig om då och då ändå...). Det känns ganska väl hur vinden tar tag i båten och jag styr då på känn upp mot vinden för att kompensera. Min tanke är att jag skulle kunna falla av lite då och då för att se att jag är på rätt linje genom att se om aktern pekar åt det håll jag kom ifrån samtidigt som kompassen visar rätt kurs. Kanske tycker jag det bara är krångligt att göra så, kanske är det krångligt men kul. Blir spännande att se.