senaste inlägg först

Kanske har detta diskuterats tidigare, men jag hittade ingen tråd här i all hast.

Varför är listan med alla diskussioner i ett forum sorterat "senast först" men inläggen i diskussionerna "tidigast först"? Jag vill ha även inläggen i diskussionerna sorterade "senast först", det är de senaste inläggen som är intressantast.

Senast först

kr-val; sa:
Kanske har detta diskuterats tidigare, men jag hittade ingen tråd här i all hast.

Varför är listan med alla diskussioner i ett forum sorterat "senast först" men inläggen i diskussionerna "tidigast först"? Jag vill ha även inläggen i diskussionerna sorterade "senast först", det är de senaste inläggen som är intressantast.

Det blir lite jobbigt, för då vet man kanske inte vad diskussionen handlar om.

Dum ide.

Det blir väldigt jobbigt att följa en diskussion om inläggen är sorterade baklänges.

Däremot kan det vara en ide att som default visa sista sidan i trådar som går över flera sidor, och (som redan sker för diskussioner på en enstaka sida) scrolla ned till sista inlägget.

Nej.

Jag håller med om att det är bäst att se första inlägget i tråden direkt och att sedan kunna hoppa till senaste inlägget.

Vore kul med en funktion där man kunde sortera bort de trådar som man läst tidigare och där det inte kommit in några nya inlägg sedan man läste tråden förra gången.

Thure

Tycker att det är jobbigt att ständigt komma till ursprungsinlägget när man vill se det senaste, mest aktuella i en tråd man är intresserad av. Som det är nu så innebär valet "Visa senaste" bara att man får se vilka trådar som är senast uppdaterade. När man sen väljer i den trådlistan vore det mest självklara (i alla fall i mina ögon) att man också kommer direkt till det senaste / mest aktuella inlägget.

Kanske kunde finnas möjlighet att välja till vilken ända av tråden man vill navigera: början eller slutet?

/ G

Trådmeny

Såhär kanske: Man ser huvudinlägget, under detta ligger alla trådar i trädstruktur så att man ser svar på enskilda trådar. Sen kan man välja att visa allt "traditionellt" dvs. som det är idag, eller klicka på trådar. Systemet skulle också visa vilka trådar man har läst och datum när man gjorde det. Informationen finns förmodligen redan i databasen så det borde inte vara alltför besvärligt att lägga till.

Re: Trådmeny

XPAT; sa:
Såhär kanske: Man ser huvudinlägget, under detta ligger alla trådar i trädstruktur så att man ser svar på enskilda trådar. Sen kan man välja att visa allt "traditionellt" dvs. som det är idag, eller klicka på trådar. Systemet skulle också visa vilka trådar man har läst och datum när man gjorde det. Informationen finns förmodligen redan i databasen så det borde inte vara alltför besvärligt att lägga till.

Så har dom på en del andra sajter och det ger en bra överblick. Det bästa är att man kan se på exakt vilket inlägg svaret kommit.

//Uffe

Man kan ju göra så att man har en knapp "första olästa inlägget" som tar en till just det inlägget. Kräver cookies dock, men det ska väl inte vara några större problem.

Valfrihet bra

Håller med om att ibland vill man gärna gå direkt till senaste inlägget. Det gäller särskilt långa trådar, där man redan varit inne ett antal gånger och följt diskussionen.

Men ibland kanske man för första gången hoppar in i en tråd som redan pågått ett tag, och då vill man börja från början och läsa/skumma alla tidigare inlägg.

Så ett system där man kan välja hur man vill göra vore bra. Kan man dessutom med cookies hålla reda på lästa/olästa inlägg är det ännu bättre, förutsatt att man som användare kan välja bort cookies om man vill (och därigenom gå miste om denna extra finess).

Ha det, Eva

valbarhet bäst

Visst vill man i vissa trådar komma till senaste inlägg direkt, beroende på om man är påläst eller ej, men valbarhet med en meny som följer med vore bra ! /Gunnar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg