Mepps1; sa:
Det är bara att se på faktan, 1:50000 är ju dubbelt så bra! Men jag tycker inte att vi ska stoppa där, med all teknisk utrustning som finns idag borde vi kunna få fram nåt som fjällkartor i tex 1:5000 också (mer kanske?), då skulle man nästan kunna se fisken vaka!! De hade vart nåt det!
Appropå Norge så är det mer 1:50000 än 1:100000...å det är ganska irriterande det också faktiskt. Ännu värre så överlappar inte de här kartorna varandra! Så ibland blir man sittande där och måste kika på 4 kartor samtidigt...
När det gäller turkart, med inritade leder (inklusive
stakade och ostakade vinterleder), så sker
en stadig förbättring. Många av de gamla
100 000-kartorna var närmast oläsliga, och det gäller
fortfarande Breheimen och Skarvheimen,
där jag varje gång haft med kompletterande Statskart.
Andra har
anpassats till skalan (istf. att kopieras ned
från 50000) och dit hör Dovrefjell. Områden som
till nyligen täcktes av 100 000-kartor men
nu finns i 50 000 är Jotunheimen (Aust, Vest, Årdal)
och Trollheimen. Speciellt i det senare fallet
känns 1:50 000 väsentligt om man lämnar lederna
(vilket är nödvändigt för att undvika idiotlåga passager). Turkart i 50 000 brukar överlappa,
Statskartet gör det inte. Till många områden
ger man ut kartpakker med alla vederbörliga
50 000-kartor, och de är väl närmast oundgängliga
i Narvikfjellene och Indre Troms (intressanta
för myggälskare, tror jag).
Det finns åtskilliga intressanta norska områden
som inte täcks alls av turkart. Dit hör
Reinheimen, och inställningen är nog att man
inte ska vandra där, alls - det är dock naturligt
t ex som övergång mellan Breheimen och Tafjord
eller Dovre och Tafjord. Ett annat sådant område
är det mellan Hurrungane och Lustrafjorden.
Jag har mycket liten erfarenhet qav de svenska fjällen, men jag får väl tro dem som hävdar att 100 000-kartor
räcker. Men finns det varkligen inget utarbetat
kartmaterial i skala 1: 50 000, låt vara
ej för kommersiellt bruk?
I Norge kanske 100 000 räcker
för orienteringen, men ofta behöver man t ex tydligare höjdkurvor för att kunna bedöma framkomligheten -
branta övergångar har nog av överraskningar ändå!