semistatiskt rep som cordelett?

okay:) jo det verkar vettigt. jag är bara van att
kalla det så i och med att jag har för mig vi kallade
det så på grundkursen i klippklättring.

jag skall nog maila northstar och se vad de har att
säga om att använda deras speleologirep i toppankare.

mvh / alex

Varför

Varför vill du ha speologirep som ankare? Det kommer ju troligen att funka sämre och slitas ut snabbare än ett vanligt statiskt rep (se mitt tidigare inlägg).

/Nyfiken

jo, det finns en mycket enkel och lat förklaring till det. jag tänkte beställa från northstar och där har de inget statiskt:)

sen tänkte jag mig tidigare att när repet är semistatiskt så kommer punkterna belastas jämnare om man inte jämviktat perfekt. men nu ser jag klart poängen i ditt tidigare exempel med trädet som står lite längre bort. klurigt...

mvh / alex

"osvuret är bäst" förstås, men tills någon lyckats spotta fram en siffra som säger nåt annat, så är jag övertygad om att den praktiska skillnaden i slitage pg töjning mellan 'statiskt rep' och 'semistatiskt grottrep' är obefintlig för den användning som diskuteras! Om riggningsrepet löper över en vass kant så bör den dessutom vadderas i vilket fall.

/Per
[Ändrat av fson 2004-09-08 kl 10:02]

Mycket talar för att skillnade är liten; ganska få butiker har både statiska och semistatiska rep. Man har som regel antingen eller, vilket KAN indikera att det är väldigt liten eller ingen skillnad.

Hör med Northstar

OK, om skilnaden är mycket liten så kanske det funkar. Lika bra att höra efter med Northstar, dom brukar ha koll. Om man bara ska ha repet till topprepning (altså ingen cordalette) så kan man ju ha ett riktigt fett rep och trä en trädgårdsslang över eventuella skavpunkter.

Själv kör jag med 8mm repsnöre, men det är onödigt tunnt om man ska ha det till topprepsankare.

(När jag började klättra körde vi med en bogserlina till toppankaret... Snåljåpar. Det är nog bättre att köpa klättergrejor.)

Plattband

Om grottrep, saxat från Beals sida:
"Designed for caving, and canyoning, they are characterised by moderate elasticity sufficient to absorb the energy required to arrest some limited falls."

Låter ungefär som en bogserlina altså. Det beror också på vilket semiststiskt rep man väljer om det är nästan statiskt: http://www.bealplanet.com/anglais/beal7.html

Köp ett statiskt rep om det är det du är ute efter. Kolla i järnaffären om du inte har någon butik i närheten eller beställ hela klabbet från någon som har det du söker. Kanske kan du köpa plattband istället?

Plattband är billigare, men otroligt jobbigt att knyta upp mellan varven. Dessutom slits de fortare; ett band som blivit skadat i kanten har tappat en hel del av sin styrka.

/Per

Ordmärkarklubben slår till igen, plattbanden borde kanske vara tubband. I viss mån en smaksak i och för sig, men plattband är oftast för klena om det ska knytas slingor.

Det går säkert jättebra att använda det repet som du föreslår till det nämnda användningsområdet. En trädgårdsslang som nämndes funkar bra som skydd mot skav. Däremot så förstår jag inte varför du ska ha så mycket rep som 30 meter???

Skumberg; sa:
Däremot så förstår jag inte varför du ska ha så mycket rep som 30 meter???

Klart grabben ska ha 30 meter rep!!

Det går inte att förstå hur ball det kan vara att bygga topprepsankare förrän man haft en rejäl stump statiskt rep att sätta iväg över hällarna med! I synnerhet då någon på leden intill står och fumlar med kilar i nån mossig skreva 30cm innanför kanten!

/Per

Re: Så statiskt som möjligt

Vandrare; sa:
Dessutom blir det svårt att jämvikta. Om man använt ett semistatiskt rep till ett träd som står 3 m bort och jäviktar detta med en statisk slinga som sitter i en kil en halv meter bort så kommer all belastning att hamna på kilen (eftersom repsnöret töjer sig). Om man använder semistatiskt rep så måste altså alla säkringspunkter sitta lika långt bort.

Men repsnöret måste ju ta en del av belastningen, annars töjer det sig ju inte...

Ang. längd: När jag började klättra köpte jag 20 m statiskt rep, en 11m-bit och en 9m-bit, för att det var bra-å-ha. Efter ett tag så slutade jag släpa runt på 9m-biten, för jag upptäckte att jag aldrig använde den.

Fast å andra sidan är ju 20m statiskt rep betydligt billigare än ett kilset...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg