Genomförd cykling Nyköping-Halmstad
Så var denna "kick off "cykling avklarad. Vi cyklade sträckan på de tre dagar som var beräknade det var ju ingen jättelång sträcka men nog så äventyrlig för oss noviser. Dag 1 Nyköping-Gränna 21 km med en grym medvind. Dag 2 Gränna-Ljungby 150km Dag 3 Ljungby-Halmstad 75km. Jag kan verkligen rekommendera Vandrarhemmet Strandterrassen i Gränna Vi följde i största möjligaste mån gamla Riks 1 vilket gav en intressant färd med fina vyer längs vägen vilka man helt kopplas ifrån då man färdas på dagens E4. Resan var en ren transport resa från A-B med övernattningar så mycket krut lades därför inte på att se saker som inte låg direkt utmed vägen. Vi körde med helt rena cyklar och bagaget togs i ryggsäck vilket var helt ok för 3 dagar. Svett blev man ju ändå så det var lätt att bortse från våta tröjor mm. En intressant egenhet som jag stötte på var att när jag kvällen före avfärd gick igenom färdvägen i min Garmin Oregon 300 hade den ritat om rutten i Norrköping,Linköping och Jönköping. vilket gav gråa hår . de mest vansinniga turer runt om i dessa städer skulle ha ökat på km antalet väldeliga. Men då var jag övertygad om att det skulle lösa sig på plats och det gjorde det. Endast Norrköping gav en extra liten sightseeing ut på en gammal soptipp men då genade vi över några ängavägar och kom upp på ursprungs vägen inom kort. Strängaste partiet var enligt min mening färden från Gränna till Husqvarna över Kaxholmen. En faslig massa backar som knappt ville sluta . dock blev man rikligt belönad med en långt utförslöp ner mot H. Nere i H. tog vi det strategiska beslutet att strunta i Jönköping och hålla oss på höjderna Öster om staden för att så snabbt som möjligt komma ut på Riks 1 vid Barnby detta sparade en massa sträcka för oss. Väl komna iväg från Vätterlandet så blev det ju platt men enahanda med en massa tät skog och långa raksträckor men det visste vi ju om vi blev även dag två väl vätta av regnskurar och genomblåsta av seg motvind men det var bara att sega sig på. Dag 3 lyste solen på oss och den befarade SV vinden fick aldrig riktigt fatt i oss inne bland träden och sträckan Ljungby Halmstad gick rätt snabbt att åka. Vägmässigt så var det kanonfina cykelvägar om än i bland enahanda o tråkiga men trafikmässigt helt ok. I östergötland kunde vi njuta relativt nya å släta cykelbanor mellan Linköping o Mjölby. Sämst var det Längs 25:an mot Simlångsdalen väl komna in i Hallands Län där det var riktigt trångt och trots försiktighet från vår sida fick det gamla långfingret användas några gånger . Det var skönt att i Simlångsdalen få gå på banvallsleden ner mot Halmstad.
Kul att denna resa blev av och skoj för kollegan som endast hade 14 mil i benen innan resan började.
Så var denna "kick off "cykling avklarad. Vi cyklade sträckan på de tre dagar som var beräknade det var ju ingen jättelång sträcka men nog så äventyrlig för oss noviser. Dag 1 Nyköping-Gränna 21 km med en grym medvind. Dag 2 Gränna-Ljungby 150km Dag 3 Ljungby-Halmstad 75km. Jag kan verkligen rekommendera Vandrarhemmet Strandterrassen i Gränna Vi följde i största möjligaste mån gamla Riks 1 vilket gav en intressant färd med fina vyer längs vägen vilka man helt kopplas ifrån då man färdas på dagens E4. Resan var en ren transport resa från A-B med övernattningar så mycket krut lades därför inte på att se saker som inte låg direkt utmed vägen. Vi körde med helt rena cyklar och bagaget togs i ryggsäck vilket var helt ok för 3 dagar. Svett blev man ju ändå så det var lätt att bortse från våta tröjor mm. En intressant egenhet som jag stötte på var att när jag kvällen före avfärd gick igenom färdvägen i min Garmin Oregon 300 hade den ritat om rutten i Norrköping,Linköping och Jönköping. vilket gav gråa hår . de mest vansinniga turer runt om i dessa städer skulle ha ökat på km antalet väldeliga. Men då var jag övertygad om att det skulle lösa sig på plats och det gjorde det. Endast Norrköping gav en extra liten sightseeing ut på en gammal soptipp men då genade vi över några ängavägar och kom upp på ursprungs vägen inom kort. Strängaste partiet var enligt min mening färden från Gränna till Husqvarna över Kaxholmen. En faslig massa backar som knappt ville sluta . dock blev man rikligt belönad med en långt utförslöp ner mot H. Nere i H. tog vi det strategiska beslutet att strunta i Jönköping och hålla oss på höjderna Öster om staden för att så snabbt som möjligt komma ut på Riks 1 vid Barnby detta sparade en massa sträcka för oss. Väl komna iväg från Vätterlandet så blev det ju platt men enahanda med en massa tät skog och långa raksträckor men det visste vi ju om vi blev även dag två väl vätta av regnskurar och genomblåsta av seg motvind men det var bara att sega sig på. Dag 3 lyste solen på oss och den befarade SV vinden fick aldrig riktigt fatt i oss inne bland träden och sträckan Ljungby Halmstad gick rätt snabbt att åka. Vägmässigt så var det kanonfina cykelvägar om än i bland enahanda o tråkiga men trafikmässigt helt ok. I östergötland kunde vi njuta relativt nya å släta cykelbanor mellan Linköping o Mjölby. Sämst var det Längs 25:an mot Simlångsdalen väl komna in i Hallands Län där det var riktigt trångt och trots försiktighet från vår sida fick det gamla långfingret användas några gånger . Det var skönt att i Simlångsdalen få gå på banvallsleden ner mot Halmstad.
Kul att denna resa blev av och skoj för kollegan som endast hade 14 mil i benen innan resan började.
Senast ändrad: