Segling och småbarn

Hej!

Min nuvarande familjesituation möjliggör inte längre värst mycket paddling. Två barn under två år tar en hel del tid.

Jag har funderat på att börja segla som ersättning för paddlingen. Tanken är att ta barnen med ut. Kan någon dela med sig av hur det går att segla med småbarn. Är det realistiskt på några års sikt. Jag tänker närmast på kortare dags/kvälls-turer samt veckoslut.

Som båt har jag närmast tänkt mig något i stil med en Campus 650.

mvh,
Peter

barn i segelbåt

Hej
Det går alldeles utmärkt att segla med små barn. Vi har två som nu är 4,5 och 1,5 år (+ hund) och båda är "uppväxta" i segelbåt. En båt är en ganska intim miljö vilket gör att man alltid är nära varandra, det gillar oftast barnen. Vi är ute rätt mycket under vår, sommar och höst och varje gång blir som ett litet äventyr. Ibland kan det vara bökigt om det är mycket vind men oftast går det bra, de är med oss i sittbrunnen eller leker nere i ruffen.
Många gånger blir det dock så att en vuxen seglar och den andra har koll på barnen, (i alla fall när de är mindre, nu börjar 4,5 åringen att sköta sig själv).
Prova gärna och hyr eller låna en båt en helg för att se hur det verkar fungera. Är man själv inte helt säker i seglingen kan barnen bli rädda om man har otur. Men om man tar det lugnt och inte stressar eller har för höga krav går det bra.

Lycka till //Maria

båt som liten...

....min pappa var tokig i båtar...och vi åkte mycket båt när jag var liten...och som maria skriver...barn tycker oftast om små trånga utrymmen...men man ska väl tänka på att inte åka för långt och om man har känsliga barn är det ju praktiskt med bra väder och kräk hink...kanske åksjuketabletter om de är känsliga...för om man har en liten båt och barnen under däck...då är det lättare att bli sjösjuk..och glöm inte första förband...om man har dem på däck...glöm inte kolla höjden på barnen och ev bom...och linor är praktiska förutom flytvästen...men att försöka få dem att sitta ner är väl bäst...bra regnställ...så man inte blir blöt i rumpan...lycka till säger fembarnsmamman ninapenda

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg