Segla Pouch?

Hej!

Hur bra går det egentligen att segla med en Pouch Rz 85?
Hade tänkt mig att stilla kryssa runt på ngn sjö med ett metspö i beredskap. Kanske ngn flerdagarstur i skärgården. Gärna tillsammans med ytterligare en person.
Är det någon som har egna erfarenheter av själva seglandet så vore jag tacksam för lite feedback.

Mvh Patrik.

Hej,

Jag har begränsad erfarenhet eftersom vi bara haft vår i 12 dagar men lite erfarenheter kan jag bidra med.

Det finns för det första två olika riggar, den traditionella med c:a 2,6kvm segel och så den större "Pacific Rig" med c:a 5kvm segel. Jag har den mindre´, som jag tror är vanligast. Pacific riggen är kanske egentligen avpassad för RZ96-modellen men den marknadsförs även för RZ85.

Seglingen då?
Jag hade väl inte så höga förväntningar men det går bättre än jag trodde. Den går fint på läns och sidvind, farten är det heller inget fel på. Kryssen är mindre bra men det funkar. Eftersom svärden (de excentriskt monterade "center"borden) är relativt små så blir avdriften ganska stor.

Att stagvända, dvs vända upp mot vinden kan vara svårt pga begränsade kryssningsförmågan men det går lätt att stötta lite med ett par paddeltag. Alternativt får man göra en 270-graders sväng.

Det är heller inga problem att segla den ensam från baksits.

Lite mer info finns på
http://www.pouchboats.com

Lycka till

Peter

Är det nån som känner för en segeltur med faltkajak på Mälaren eller annars runt Stockholm, hör av er (e-mail). Har själv bara paddlat dem hittills, segelkitet i stort sett oanvänt och det är ju synd.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg