Den är mycket trevlig! Med långturspackning går det inte särskilt fort. Bästa farten med jämn vind som jag upplevde denna tur blev 10-12 km/tim stadigt ett par timmar i sträck. Alltså 5-6 knop.
Med Hobien tom blir den naturligtvis livligare men fortfarande inte nånting som ens liknar kattor.
Eftersom den är lättrevad steglöst (man bara rullar in seglet) ända ner till ingen yta alls så klarar den väldigt mycket vind. Däremot kan stora vågor bli otrevliga (och faktiskt välta den) beroende på vågriktning och vågform.
Några enstaka vågor utanför Nåttarö var gissningvis nästan 3m höga och ibland kasade hela farkosten sidlänges ner (vind o vågor snett akterifrån) i vågdalen. Inte trevligt.
Den har en tendens att dyka med fören (och där behövs inte särskilt stora vågor men fart) och hela seglatsen blir en ganska blöt historia. Torrdräkt rekommenderas.
https://www.youtube.com/watch?v=4LkK1NsnTVI
Här, utanför Dalarö, är det våglä men blåser ca 11-14 meter och jag har revat in nästan allt segel. Det går stadigt 10-11 km/tim och den dyker några gånger.
Jag har stort förtroende för Hobien men inser att går något sönder kan det bli jobbigt i hårdare väder.
Jag hade inte velat sitta i varken jolle eller kajak. Segelbåt med köl hade varit ok men obekvämt.
mvh thomas