Tänkte redan nu flagga för nästa sommars projekt. Söker tips och råd samt sällskap delar eller hela sträckan. Totalt är det ju ca 240 mil eller nästan 1300 mm. Om man räknar lågt med att snitta 4 knop 8 timmar per dag bör det ta 40 dagar vilket ju är några dagar mer änn de som padlar snabbast. Låter det rimligt? Jag tänkte använda mig av en crescent segelcombi som verkar vara en trygg båt för sin storlek. Vad är skillnaden mellan 420 och 455 mer änn längden? Och är det någon som har en sådan till salu? Visst finns det snabbare båtar men de har mer eller dyrare saker som kan gå sönder och det är ingen tävling.
Jag har en ungefärliga utrustningslista som följer.
Nya eller fräsha segel. Sedvanlig säkerhetsutrustning inklusive överlevnadsdäckt och nödraketer. Handburen vhf. Sjökort för hela sträckan och kompass såklart. Elutombordare med dubbla batteri och solcellsladning som säkerhet. Lite verktyg och matriel för att kunna laga eventuella skador och segel längs vägen. Campingutrustning med allt vad det innebär. åskledare är också en självklarhet. Jag vill gärna ha råd och tips om jag glömt något viktigt. Segla kan jag.
Jag har en ungefärliga utrustningslista som följer.
Nya eller fräsha segel. Sedvanlig säkerhetsutrustning inklusive överlevnadsdäckt och nödraketer. Handburen vhf. Sjökort för hela sträckan och kompass såklart. Elutombordare med dubbla batteri och solcellsladning som säkerhet. Lite verktyg och matriel för att kunna laga eventuella skador och segel längs vägen. Campingutrustning med allt vad det innebär. åskledare är också en självklarhet. Jag vill gärna ha råd och tips om jag glömt något viktigt. Segla kan jag.