Segebadenpulka och hund

Hej,

Jag har fått en gammal segebadenpulka med hundskakel, gissningsvis ca 50 år gammal från militären. Skaklet som medföljde är ett i bambu och har två fästen ganska långt fram mot bågen och jag fattar inte hur det ska sitta för att bli bra för nu ligger bågen på ryggen?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Med reservation för att jag minns fel ;-) men när du har satt selen på hunden så kopplar man bambubågens två karbinhakar som sitter nere i böjen, dvs där bågen som går över ryggen svänger baköver.
Det är inte ovanligt att bågen över ryggen rätar ut sig med åren, man skall alltid förvara skackeln ihopdragen med ett snöre mellan hakarna.
Har du originalselen till pulkan? Jag använde istället en Nome-sele med band som passade där skackeln fäste in.

Spänn in rottingskakelböjen med en tamp så borde det funka. Jag tycker också nomesele är bättre än orginalselen med ok i rotting och läderputor till min samojedhund.

Thure

Jag har en sele som jag inte vet namnet på, haha men det är inte orginal.
Hur brett ska spannet vara, går det att få spannet att gå ihop permanent igen på något sätt. Den är inte förvarad i spänn.
Min sele har två ställbara band på ovansidan på ryggen och 2 d-ringar på sidorna.

Ta av katten selen ;-)

Det där ser ut som någon variant av en Nome-sele men mina har inget band att spänna under hunden utan frambenen stoppas bara ner i sina hål så att säga.
Jag skulle tro att det är lämpligt att sätta karbinhakarna på skackeln där man skymtar ett blått snöre på din sele.
Bredden på skackeln skall vara så att den inte drar ut selen åt sidorna utan hänger löst och fint i hakarna.
Beroende på hur bred hunden är över ryggen såklart men kanske max 40cm eller så. Jag har inte kvar mina grejer så jag kan inte mäta.

Ta av katten selen ;-)

Det där ser ut som någon variant av en Nome-sele men mina har inget band att spänna under hunden utan frambenen stoppas bara ner i sina hål så att säga.
Jag skulle tro att det är lämpligt att sätta karbinhakarna på skackeln där man skymtar ett blått snöre på din sele.
Bredden på skackeln skall vara så att den inte drar ut selen åt sidorna utan hänger löst och fint i hakarna.
Beroende på hur bred hunden är över ryggen såklart men kanske max 40cm eller så. Jag har inte kvar mina grejer så jag kan inte mäta.
Haha katt 😂 ja men det var då bygeln hamnade på ryggen, kan det vara så att den ska vara lika vid i nederkant där pulkan ska sitta?

Kan du inte lägga upp några bilder på skackeln, det är lättare när man ser den.
Om jag minns rätt så hade min skackel en given bredd nere vid pulkan och var mer ihopdragen vid hunden.
Jag gjorde ett prov med elektrikerrör och rep också.
Jag knöt ett rep i varje infästning på pulkan, trädde dessa genom lagom långa VP-rör och så karbinhakar i hundänden så att säga.
Jag satte en bit rör på tvären strax bakom hunden för att hålla isär konstruktionen lagom mycket, vävtejp är bra.
Tyvärr blev det nog bara något enstaka prov med detta innan jag sålde alltihop pga ny hund som inte skulle dra.

f4a67fa2dad1bee08f6d1ad6939b4f8b.jpg
bästa bilden jag fick till just nu. Jag har satt den i spänn och efter bilden drog jag ihop den lite till.

Jag hade nog min något mer ihopspänd än sådär.
Jag vet inte om det kan hjälpa att värma försiktigt på böjen, någon mer med erfarenhet av dessa kanske dyker upp i tråden.

Jag googlade runt lite och varmvatten/ånga brukar användas för att mjuka upp och böja trä så det kanske fungerar här med.

1fb5d0a2e50831268a469f8d91da94cc.jpg

Nu har jag fått ihop skaklet och den sitter bättre. Ett annat problem: med nomesele kommer den väldigt långt bak på hunden. Vad jag har sett på bilder så ska väl bygeln vara på övre halvan av hunden, mot huvudet?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg