Secura Fix, erfarenheter?

Är det någon som använt sig av Secura Fix bindningen(kasett man sätter i en vanlig alpinbindning för att få lös häl vid skidbestigningar)?
Är intresserad av erfarenheter om den.
Hur är den jämfört med alpine trekker?

Jag har inte kört med någon av dem själv...och det är jag glad för. Dom kallas inte Alpine Suckers för intet. Det är en tung, klumpig och allmänt sur lösning. Lägg pengarna på ett par Diamir Titanal/Freeride i stället.

Det FINNS ett tillfälle där dom skulle passa bra och det är om du är en EXTREMT tung och kraftfull åkare som lägger 30m drops på löpande band och där inget annat än en alpinbindning håller.

Kolla på freeride.nu där det har diskuterats en del kring det här.

$0.02
/M

Frågan om du ska ha "trekkers" eller en randonnébindning, får du väl utläsa i Magnus svar.

Alpine Trekkers jämfört med Secura Fix; Tja, AT är klart mer stabil och gedigen, än SF. Viktskillnaden är försummlig. Prismässigt så ligger väl AT på ca 15-1600 kr, medan SF kostar ca 1100 kr. Förresten är nog SF ganska svåra att hitta idag, så köp du AT, om det är en "insats" du vill ha.

Secura Fix: nja....

Har använt secura fix två sessonger och tycker det kan vara an bra grej att ha med sig om man skall ge sig ut på lite spontana offpistäventyr när man kör i skidsystemen. Men av erfarenhet vet jag att den är opålitlig för längre turer. Vid ett snedkliv böjde sig aluminiumstången och har vid annat tillfälle även tappat spännfjädrarna. Alla prylar går ju sönder, men vissa lite fortare än andra...

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg