Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Seam seal (VE-25)
- Trådstartare OscarT
- Start datum
Re: Nu snackar vi...
Nä. Om du nu verkligen vill täta ditt tält så gör du väl det INNAN du sticker till Sarek en vecka
OscarT; sa:Hej Martin,
Där har vi en förklaring vi gillar! Men går den att få bekräftad från nån tillverkare!? Man tar ju inte med klistertuben till sarek och börjar mecka mitt i natten...
Nä. Om du nu verkligen vill täta ditt tält så gör du väl det INNAN du sticker till Sarek en vecka
Re: Just det..
Nä. Eller rättare sagt: det vet du väl eftersom du har prövat ditt tält innan du sticker en vecka till Sarek med det
OscarT; sa:Självklart!
...men behöver jag täta?
Nä. Eller rättare sagt: det vet du väl eftersom du har prövat ditt tält innan du sticker en vecka till Sarek med det
Re: Just det..
Prova i duschen. Kallt vatten med högsta ”sprut” i 30 minuter eller så länge du har tid och råd. Har du egen trädgård så håll gärna till där.
För övrigt har jag för mig att jag läste i någon Fjällrävenkatalog på 70-talet att man använde sig av bomullsomspunnen polyestertråd. Visten (tanken) var att tråden skulle svälla när den blev blöt och täta det hål nålen gjort. Om det funkade i praktiken vet jag inte.
Per
OscarT; sa:Självklart!
...men behöver jag täta?
Prova i duschen. Kallt vatten med högsta ”sprut” i 30 minuter eller så länge du har tid och råd. Har du egen trädgård så håll gärna till där.
För övrigt har jag för mig att jag läste i någon Fjällrävenkatalog på 70-talet att man använde sig av bomullsomspunnen polyestertråd. Visten (tanken) var att tråden skulle svälla när den blev blöt och täta det hål nålen gjort. Om det funkade i praktiken vet jag inte.
Per
avslutad210712
Gäst
Re: Missar poängen...
Vet inte riktigt hur man definierar tätt eller läckande yttertält men som sagt - skulle inte kunden veta om att det finns sömtätningsmedel att kleta på skulle kunden heller inte vara medveten om läckage. Så det "läckage" som finns skulle i alla fall inte jag betala flera tusen extra för att täta.
När det gäller membranmaterial i kläder är det dock rätt självmarkerande om sömmarna inte är tejpade. Har själv haft en jacka med otätade sömmar och det läckte ordentligt genom sömmarna på armarna när man cyklade i skitväder.
OscarT; sa:Förmodligen hade jag gjort det. Jag har inga problem att dega några lax extra för en produkt jag skall använda i 10 års tid. Men det är inte poängen här...
Vad tror du din gore-tex jacka hade kostat om du fått stå med strykjärnet och "svetsa" sömmarna själv...
Vad jag har lite svårare med är att man producerar ett tält i ett sådant material att man anser sig inte kunna slutföra konstruktionen pga av kostnadskäl. Samt att detta leder till att tältet konsumeneten köper har ett läckande yttertält. Och här snackar vi "state of the art" produkter från TNF och Hillberg...
Vet inte riktigt hur man definierar tätt eller läckande yttertält men som sagt - skulle inte kunden veta om att det finns sömtätningsmedel att kleta på skulle kunden heller inte vara medveten om läckage. Så det "läckage" som finns skulle i alla fall inte jag betala flera tusen extra för att täta.
När det gäller membranmaterial i kläder är det dock rätt självmarkerande om sömmarna inte är tejpade. Har själv haft en jacka med otätade sömmar och det läckte ordentligt genom sömmarna på armarna när man cyklade i skitväder.
Jag har inte tätat mitt Hilleberg. När tältet kom hem ringde jag upp och pratade med Hilleberg om nödvändigheten att täta. Visste inte om detta vid köpet men läste instruktionen för en gångs skull. Det lät som om man garderar sig till hundra procent om man tätar. Troligtvis skiljer det på olika exemplar.
Jag har aldrig märkt att mitt tält läckt. Däremot finns det kondens om man inte vädrar ordentligt.
Jag är mycket nöjd med tätheten utan seam seal.
mvh
ht
Jag har aldrig märkt att mitt tält läckt. Däremot finns det kondens om man inte vädrar ordentligt.
Jag är mycket nöjd med tätheten utan seam seal.
mvh
ht
nåra minuter om året eller om dan ;-)
[QUOTE...men behöver jag täta? [/QUOTE]
Vill du ha det heltätt får du nog räkna med att täta, men du lär knapast bli dyngsur om du låter bli.
Om du inte tätar och det regnar ordentligt ett tag så får du kanske in lite vattendroppar på innertältet.
Regnar det ordenligt nåt dygn i streck kanske nåra av dropparna letar sig in i innertätet.
Det lär knappast handla om att bli dyngblöt om det nu inte skulle regna veckovis och blåsa och aldrig vara uppehåll för torkning.
Men om du lägger nån minut och tätar nåra av de övre sömmarna/infästningarna så lär det hålla tätt.
Och så himla stort problem är det ju inte, större problem är ju kondensen och där tycker jag t.ex. VE-25 klarar sig kanonbra.
Var ute och premiärprovade vårt nya HB Jannu 2 nätter förra veckan och det var ju lätt att slå upp och det stod grannt. Det var torrt och grannt väder. På morgonen var det mycket kondens!! Tyckte jag var lite märkligt, klart i överkant. Hade extragolv så det var golv i absiden, ventilerna öppna och i övrigt kändes det uppspänt så det borde kunnat ventilera ok.
Så med ett TNF får man kanske lägga nån minut om året (eller kanske vartannat) med SeamSealer för att täta. Och med HB nåra minuter per morgon med en trasa för att få bort kondensen ;-)
Mvh Erik
som väntar på ett Nallo 3GT, undrar om det är regntätt? och undrar om det blir mycket kondens vi får se, nångång kanske man hittar de "optimala" tälten.
[Ändrat av eriksjos 2006-05-11 kl 12:43]
[QUOTE...men behöver jag täta? [/QUOTE]
Vill du ha det heltätt får du nog räkna med att täta, men du lär knapast bli dyngsur om du låter bli.
Om du inte tätar och det regnar ordentligt ett tag så får du kanske in lite vattendroppar på innertältet.
Regnar det ordenligt nåt dygn i streck kanske nåra av dropparna letar sig in i innertätet.
Det lär knappast handla om att bli dyngblöt om det nu inte skulle regna veckovis och blåsa och aldrig vara uppehåll för torkning.
Men om du lägger nån minut och tätar nåra av de övre sömmarna/infästningarna så lär det hålla tätt.
Och så himla stort problem är det ju inte, större problem är ju kondensen och där tycker jag t.ex. VE-25 klarar sig kanonbra.
Var ute och premiärprovade vårt nya HB Jannu 2 nätter förra veckan och det var ju lätt att slå upp och det stod grannt. Det var torrt och grannt väder. På morgonen var det mycket kondens!! Tyckte jag var lite märkligt, klart i överkant. Hade extragolv så det var golv i absiden, ventilerna öppna och i övrigt kändes det uppspänt så det borde kunnat ventilera ok.
Så med ett TNF får man kanske lägga nån minut om året (eller kanske vartannat) med SeamSealer för att täta. Och med HB nåra minuter per morgon med en trasa för att få bort kondensen ;-)
Mvh Erik
som väntar på ett Nallo 3GT, undrar om det är regntätt? och undrar om det blir mycket kondens vi får se, nångång kanske man hittar de "optimala" tälten.
[Ändrat av eriksjos 2006-05-11 kl 12:43]
Re: Re: Just det..
Så gör de fortfarande:
"Den bomullsspunna polyestertråden sväller i vått väder och gör sömmen vattentät."
http://www.fjallraven.se/spring2006/sv/tentfacts.htm
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-16 kl 16:54]
Brune; sa:För övrigt har jag för mig att jag läste i någon Fjällrävenkatalog på 70-talet att man använde sig av bomullsomspunnen polyestertråd. Visten (tanken) var att tråden skulle svälla när den blev blöt och täta det hål nålen gjort. Om det funkade i praktiken vet jag inte.
Så gör de fortfarande:
"Den bomullsspunna polyestertråden sväller i vått väder och gör sömmen vattentät."
http://www.fjallraven.se/spring2006/sv/tentfacts.htm
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-16 kl 16:54]
Vid ett tillfälle har jag märkt att det läckt lite genom sömmarna på mitt Keron. Då regnade det riktigt rejält, under lång tid (två dygns spöregn, i princip utan avbrott). Då gick det faktiskt att se att det läckte in lite grann genom sömmarna i absiden. Vattnet som läckte in rann sedan neråt längs sömmen tills det bildade en tillräckligt stor droppe. Denna droppade då rakt ner på vår hund som försökte sova i absiden. När detta inträffade hade vi haft tältet i 2 eller 3 år (minns ej), och varit med om flera rejäla regnoväder utan läckage (vare sig i sömmar eller i övrigt). Hursomhelst, då jag tyckte synd om hunden köpte jag ändå sömtätningsmedel och tätade sömmarna i absiderna så fort vi kommit hem igen. Det tog runt en kvart att se över sömmarna i absiderna, och var inte det minsta jobbigt.
Hade jag inte haft hund hade jag nog inte brytt mig om att täta sömmarna, läckaget var så pass litet. Därför tätade jag också just bara i absiderna. Hunden är dock frusen i tältet om nätterna redan utan onödigt fukt, så nu fick det bli så.
Jag applicerar hellre sömtätningsmedel själv, vid behov, än betalar extra för att någon ska göra det på fabrik. För största valfrihet tycker jag dock att sömtätningsmedlet kunde följt med vid köp av tältet, nu fick jag köpa det extra själv. Har dock hört rykten om att detta har ändrats på senare år.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-16 kl 19:12]
Hade jag inte haft hund hade jag nog inte brytt mig om att täta sömmarna, läckaget var så pass litet. Därför tätade jag också just bara i absiderna. Hunden är dock frusen i tältet om nätterna redan utan onödigt fukt, så nu fick det bli så.
Jag applicerar hellre sömtätningsmedel själv, vid behov, än betalar extra för att någon ska göra det på fabrik. För största valfrihet tycker jag dock att sömtätningsmedlet kunde följt med vid köp av tältet, nu fick jag köpa det extra själv. Har dock hört rykten om att detta har ändrats på senare år.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-16 kl 19:12]
Ok, då var ryktena jag hörde sanna. Vilken årsmodell är det på ditt Niak? Mitt Keron är anno 2001, då ingick det alltså inte sömtätningsmedel.Raskesven; sa:Mitt HB Niak ingick sömtätningsmedel till, vilket var utmärkt eftersom det behövdes till kåtan Mitt Niak behövdes det dock inte till, har aldrig läckt i sömmarna vad jag sett.
Raskesven
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Helsport - seam sealer? | Bo och sova | 2 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg