Sealskins

Hej!

Är det någon som har använt sk SEALSKINS någon gång?
Hur fungerar det på vinterturer??
Vad kostar ett par?

/Andreas, Uppsala

nu menade inte jag stighudar utan sådana där strumpor av gore-tex. Dom heter SEAL-skins.

Men som stighudar borde väl en nyklubbad säl som man bara trär på skidan fungera fint...? :) nej usch...syntet stighudar är nog mycket snällare...

/Andreas

Joråseruatt
Har nog faktiskt ett par tre par, fungerar ganska bra lite oformliga om man får dem lite stora, täta (men det är ju själva grejen) har använt dem både till löpning och cykel och på Aconcagua. Har väl kommit fram till att de fungerar bäst antingen direkt på foten om man har dom tighta och det är skydd mot väta eller med en ullstrumpa innanför om det är mot kyla och som barriär mot fotsvetten.
- anders

darkhippo; sa:
Hej!

Är det någon som har använt sk SEALSKINS någon gång?
Hur fungerar det på vinterturer??
Vad kostar ett par?

/Andreas, Uppsala

Har precis samma tanke men tvekar lite.. Borde ju vara perfekt för blöta dagar i ej vattentäta skor trodde jag. Provade dem på Cotswold förra veckan, "mid-thermal" versionen:

http://www.cotswold-outdoor.com/Cat/87247?history=search+results&x=69&y=24

Kostar £25 alltså, cirkus 325 SEK. Rätt dyrt men man kanske inte sliter ut dem genom dagligt bruk.

I alla fall, passformen var inget vidare, de kändes lite som styva "rör". En modern vandringssocka är sydd mycket mer anatomiskt. Storleken var också knepigt, "L" var klart för stor (Jag har EUR 45), "M" väldigt trång utan att vara töjbar. Så akta dig för att beställa dem på nätet utan att prova först.

Här är deras site: http://www.sealskinz.com/cgi-bin/psProdSrch.cgi

/Jarl

Ömtåligare än spädbarn

Har använt mina SealSkinz vid långfärdskridsko på vattentäckta isar. Helt torr om fötterna. Provade även med att fylla pjäxan ena med vatten och sedan stoppa i foten och snöra igen pjäxan. Helt torr om foten. Är dock mycket tvekam om livslängden. då SealSkinz ska behandlas som spädbarn , får ej dras på foten, handtvättas (förmodligen i kallvatten utan tvättmedel), får ej vridas ur, får ej centrifugeras, får ej torktumlas d.v.s. i praktiken ej tvättas, och då luktar dom väldigt illa efter ett tag. Numera finns mina SealSkinz bland ombyteskläderna i skridskopackningen.

Mina SealSkinz innehåller inte GoreTex membran, utan något som heter ”MVT” membran. (Moisture Vapor Transpiration)

Jag har betalat 395 SEK för mina SealSkinz och det var bra många år sedan. Så priset, konstruktionen och materialvalet kan ha ändrats sedan jag köpte mina.

Per Brune

Jag har mina seals när jag cyklar i kallt/blött eller bara kallt.

Det är lite sopm att dra på sig ett par gummistövlar, fast dom är i form av en strumpa :)

Dom funkar kanon. Totalt vattentäta är dom oxå, vilket är bra om man äventyrscyklar och kommer till ställen där man måste vada.

Angående hållbarheten så har jag haft mina i ett år ungefär och har tvättat dom mängder med gånger, alltid på 40 grader, med sköljmedel och centrifugering. Dom håller för det är allt jag kan säga.

Vintertur?

Varför ska man ha dom på vintern? Blir inte sockorna och skorna sura då? Dvs torra fötter första, andra och tredje dan, medan innerskorna bara blir blötare och blötare dvs kalla som tusan. Fuktspärr är väl bättre? Gå in på Fjällskog i Uppsala och snacka med Lars, han vet hur fuktspärrsockor funkar (själv brukar jag ha fryspåsar).

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg