Tahe kajaken heter Reval Midi Pe. Kajaken är designad för vanlig tur paddling (Touring) Sittbrunnen är designad med fokus på säkerhet och komfort. Paddlar man en hel dag kommer man garanterat att byta sittställning flera gånger. Sittbrunnens bredd gör det möjligt att sitta utan problem med knäna ihop. Detta gör det möjligt för paddlaren att bättre utnyttja benen vilket är bra för paddlandet. Att sitta med benen i kläm under lårstöden en hel dag blir efter ett tag väldigt tröttsamt
Att enkelt komma i och ur kajaken är väldigt viktigt för paddlarens säkerhet. Vill man snabbt komma ur Tahe Reval Midi trycker man ihop knäna och man kan i princip ramla ur kajaken. Det gäller bara att ta loss kapellet. Att komma i kajaken är lika enkelt man sitter bara på akterdäcket och sträcker ner bägge benen i sittbrunnen och sedan är det bara att glida ner i kajaken. Med lårstöd som täcker halva sittbrunnen är detta betydligt svårare och man måste ta ett ben i taget.
Reval Midi Pe sittbrunn är av samma typ som används på forskajaker där säkerheten är väldigt viktigt
Hans Friedel Konstruktör av Reval Midi Pe.
Jo det är vktigt att komma i och ur kajaken på ett säkert säkert sätt. Men det kändes inte bekvämt att sitta så på land, så jag ville inte ta reda på hur det skulle kännas efter en dag..
Det är väl med kajaker som med bilar och allt annat-vissa sitter man bra i och andra inte. De som jag inte sitter bra i sitter nån anan superbra i.
Har inga problem med att komma i och ur Vortexen, jag är rätt smal så det funkar finfint. Har inte provat att slå runt med den-men det var inga problem med Xtra`n och det ska ju va samma skrov.