Jeg lånte en Sport 600 i helgen og padlet den et par turer. Oppsummering av mitt inntrykk av kajakken:
Stabilitet omtrent som Ruahine Ocean X (litt mer stabil enn Elio Bull 520 x 0,51 turracer og litt mindre stabil enn havkajakker som Seda Glider og Kayak Pro Nemo - gjelder både primær- og sekundærstabilitet).
Fart på flattvann identisk med Elio Bull turracer og Ruahine OceanX havracer. I tidligere tester har jeg målt Elio Bull og Ruahine OceanX til å være omtrent 3 minutter raskere pr. time enn havkajakker som Seda Glider, Seabird H2O og Inuk). Min treningsfart i Seda Glider er da ca. 10 km/t og i Sport 600/Elio Bull/OceanX ca. 10,5 km/t. Har ikke testet fart i bølger, men jeg vil nok padle Sport 600 raskere i bølger enn Elio Bull.
Positivt for meg med stor sitteromsåpning i Sport 600 (som på en turracer), kan padles med samlede ben eller med knærne i kontakt med thigh grips. OK styremekanisme, men noe treg justering på demobåten jeg lånte.
Vekten på båten (glassfiberutgaven) anslår jeg til ca. 22 kg, ikke 18 kg. slik produsenten oppgir.
Svært retningsstabil (positivt), stor svingradius (negativt). Vanskelig å få både i pose og sekk.
Fastmontert underliggende ror, viktig å være forsiktig hvis man padler i grunt farvann eller skal i land på en strand.
Likte Sport 600 såpass godt at jeg bestemte meg for å slå til på tilbudet butikken Nemo Classic Diving i Bergen har for tiden, 10.000 norske kroner inkl. vest, spruttrekk og åre. Tror det må være et brukbart kjøp, selv om jeg må vente en stund på å få levert åren (men jeg har heldigvis 3-4 årer fra før....).