Yrkestrafiken är enkel att ta hand om: sätt en radarreflektor på kajaken/kanoten så de ser dig i sin radar. Utöver det kan du skaffa VHF så du kan prata med yrkesfartygen, de är nämligen skyldiga enligt lag att ha VHF ombord. Och de skall lyssna på den! Dessutom är yrkestrafiken för det mesta väl synlig, rör sig i så förbannat fort (20-25 knop) och det är någorlunda enkelt att förutse vad de skall göra härnäst.
En radarreflektor är på inget vis någon garanti för att för att du ska synas på en radar. Jag jobbar till sjöss och det händer ofta att t.ex. segelbåtar, oavsett om dom har en radarreflektor eller inte, aldrig dyker upp på radarn. Sen försvinner reflektorn lätt "ner" i sjön pga den låga monteringshöjden. Till sist måste reflektorn monteras korrekt för att ge så stor reflektion som möjligt.
Min arbetsplats är en STOR färja och vi går stundtals i kajaktäta vatten. Vita, svarta, mörka och andra färger som inte sticker ut syns dåligt redan på några hundra meters avstånd. Från bryggan till stäven på båten är det ca 100m från stäven till den punkt vi ser vattnet framför fartyget är det ytterligare 2-300m. Alltså syns en kajak 3-400m för om fartyget.
Sen kan jag ju säga som så att även yrkestrafiken lider av mer eller mindre uppmärksamma och skickliga styrmän och utkikar. Så min rekommendation är att hålla sig lika långt borta från den yrkesmässiga som fritidssjöfarten.