Hej och tack för alla svar jag fick, var ju en väldigt öppen och bred fråga som ställdes här och jag blev väldigt förvånad över alla svar jag fick.
Men nu är jag tillbaka och ska försöka fylla tråden ännu mer.
Visst kan scouting göra oss till bättre människor, vissa tar verkligen till sig det som lärs ut inom scoutingen, andra är som ni säger med nått eller några år sen går dom vidare i livet och nästan glömmer scoutingen.
Jag var med i IOGT, sågs mest som en vaktis på lokalen men fick chans vara med i scoutingen på ett hörn, men där körde man en årskull och sen
vid sommaren avslutade man scoutkursen och skickade hem scouterna sen gick man ut i skolan och marknadsförde sin scoutförening för den 1 år yngre målgruppen, lite trist tycker jag, har man väl kommit med kanske man vill fortsätta.
Jag var själv konfirmand i kyrkan, sen fick jag erbjudande om kyrkans unga och kom in i en fin gemenskap inom kyrkan vilket jag saknar väldigt mycket idag p.g.a utfrysning p.g.a. ohälsa och konflikter om vi säger så, mitt liv ställdes på kant och jag fick en massa problem och det ledde till utfrysning.
Jag läser i tråden också om scoutingens huvudpelare:
Scoutlagen
En scout söker sin tro och respekterar andras.
En scout är ärlig och pålitlig.
En scout är vänlig och hjälpsam.
En scout visar hänsyn och är en god kamrat.
En scout möter svårigheter med gott humör.
En scout lär känna och vårdar naturen.
En scout känner ansvar för sig själv och andra.
Om alla blivande scouter skulle ta till sig detta och verkligen hålla sig till denna scoutlag så skulle säkert många samhällsproblem lösas men det är svårt att kräva att barn och unga ska hålla fast vid detta hela livet.
Sen skrev ni något mer också som jag gillar, jag som gått igenom en del själv.
Scoutmetoden, som inbegriper kärnpunkterna:
-Scoutlag och scoutlöfte
-Patrullsystemet
-Learning by Doing
-Stödjande och lyssnande ledarskap
-Lokalt och globalt samhällsengagemang
-Friluftsliv
-Symboliskt ramverk
1. Man lär sig scoutlagen.
2. Man tillhör en patrull.
3. Man lär genom att göra / öva.
4. Man har duktiga ledare som lyssnar och stöttar
lika mycket som dom leder och instruerar.
5. Man engagerar sig i olika projekt.
6. Man får uppleva friluftsliv och natur.
7. Symboliskt ramverk - scoutskjortan och de symboliska innehållen?
Jag är inte heller världens klokaste människa, jag har begått många
misstag här i livet, men jag har också hamnat fel i livet då jag valde fel inriktning på utbildningen och gick in i väggen, ledde till utfrysning och lever idag sen 11 år tillbaka i utanförskap, några goda relationer till familjen har man egentligen inte heller.
Men om jag nu var med i kyrkan och kyrkans ungdomsverksamhet där man måste visa gott exempel på att göra rätt och fel, då borde vi enligt scoutmetoden lösa problemen och bagatellerna som ledde till min utfrysning. - Man får ett problem och så löser man detta genom kommunikation och därmed ordnar allt upp sig och alla kan bli vänner igen.
Det är väl lite så jag ser på scouting, man lär sig göra rätt och man lär sig att hantera problem på rätt sätt, små som stora.
Jag kanske spårar ur lite och skriver för mycket om mig själv nu helt plötsligt men det får ni ta.
Men jag vill samtidigt göra lite reklam för mig också,
kanske t.o.m. någon nappar och vill erbjuda mig någonting.
Jag är en ung man på 32 år, född med en lättare CP-skada, ganska obetydlig egentligen, men tyvärr valde jag särskolan på gymnasiet och hamnade mellan stolarna, fick ingen utbildning och lever nu på bidrag, lever idag i utanförskap p.g.a. den psykiska ohälsa jag hamnade i p.g.a. allt detta. Men en sak vet jag om mig själv, jag gillar verkligen föreningsliv, eller om jag får säga att jag älskar att vara aktiv i föreningsliv, kyrkans verksamheter eller motsvarande och har länge sökt efter nånting som kan ge mig lite luft under vingarna.
Har länge sökt efter att hyra en stuga på en lantgård där man får andas lite lantluft, vara delaktig i gårdens arbete och hjälpa till på olika sätt på ideell basis då jag har inkomst och t.o.m. hyra bostaden.
Tänk om det fanns någon scoutförening församling eller motsvarande som ville ge mig en chans, vara lite alltiallo och ta hand om scoutlokal, vara med och förbereda och ordna för scoutmöten men jag tror också garanterat att jag kunde växa in i rollen som en bra ledare - om någon skulle tänka sig att ge mig chansen till det.
Tillbaka till trådens tema, jag tror på scouting, tyvärr har jag inte fått chansen att bli scout på riktigt men skulle gärna bli även om jag är 32 år gammal, jag tror scoutingen skulle kunna lära mig mycket nya saker och man kanske kan få några nya intressen så som friluftslivet.