Jag har inte sågat scouting. Bara idén om att scouting skulle vara nått som i allmänhet gör folk till bättre människor i högre grad än nån annan fritidssysselsättning.
Det är möjligt, men den stora fördelen med scouterna idag är öppenheten: Alla får vara med och man vill att alla ska känna sig välkomna.
Är du scout delar du också verksamhet med miljoner andra människor världen över. Hur många fältbiologer har varit på ett läger med 40 000 likasinnade från hela världen? Hur mycket jobbar fältbiologerna med mångfald och internationellt samarbete? Hur ofta spelar fältbiologer paintball, lasergame, har LAN-party, pepparkakshustävlingar, tårtbakartävlingar, volleyboll- eller innebandyturnering, pusseltävlingar.
Som jag försökt få fram flera gånger tidigare: Scouting är inte detsamma som friluftsliv under ordnade former, friluftslivet är en del av metoden, inte en nödvändig del av alla aktiviteter.
Jag upprepar det som jag skrev tidigare:
Scoutmetoden, som inbegriper kärnpunkterna:
-Scoutlag och scoutlöfte
-Patrullsystemet
-Learning by Doing
-Stödjande och lyssnande ledarskap
-Lokalt och globalt samhällsengagemang
-Friluftsliv
-Symboliskt ramverk
Alla dessa punkter behöver inte vara med i alla aktiviteter, men för varje aktivitet så försöker man titta på hur man kan få med så många som möjligt av dessa. Men friluftslivet är alltså inte alltid med.
Ta en titt på http://www.scout.se/, läs om Free being me, kolla in t.ex. Gränslösa scoutkårs äventyrshajk Mafioso eller delas läger Arcanum. Eller varför inte Volleyboll by night, Bandy baj night eller helt enkelt bara läsa nån blogg eller hemsida om vad en scoutkår ägnar sig åt.