Jag brukar hålla i lite scoutledarutbildningar som handlar om just värdegrund och scoutings syfte, så jag kanske kan klargöra några saker.
Säger inte att det ÄR en sekt, men det kan kännas som det när barnen ska stöpas i samma form och ha vissa kläder och följa några gammalmodiga pliktfyllda regler. Lite unket kan jag tycka utan att ha nån direkt djupare kännedom om vad de egentligen står för. Lite gulligt också kanske.
Scouterna har en värdegrund som vi givetvis hoppas att barnen tar till sig. Och misslyckas man att följa de
gammalmodiga pliktfyllda reglerna brukar man tas rätt väl omhand ändå. Gud ska veta att jag inte alltid har varit himlens starkast lysande stjärna.
Att barnen ska stöpas i samma form ser jag verkligen inte något uttryck för i rörelsen. Scoutledarens uppdrag är baserat på lyssnande och stödjande ledarskap, där man försöker förstå vad individerna och gruppen har för behov och därefter ge dem det stöd de behöver för att utvecklas och framförallt lära känna sig själva.
Scouterna i Sverige är verkligen inte någon homogen grupp (vi är egentligen fruktansvärt homogena, men inte åsiktsmässigt). Vi har väldigt olika världsbilder och uppfattningar om vad som är rätt eller fel inom rörelsen (om ni vill se detta på egen hand rekommenderar jag er att närvara på Scouternas stämma). Därför blir jag som scout lite road över uppfattningar om att vi försöker stöpa alla barn i samma form.
Många reagerar på att vi har uniformsliknande inslag och olika ceremonier. Det elementet i vår verksamhet har flera syften. Dels är det något som är enkelt att bygga en identitet kring, och alla rörelser behöver en identitet. Dessutom innebär ett symboliskt ramverk att man känner sig hemma i ceremonierna när man har vant sig. Det leder till en trygghet som är oerhört viktig om man vill att barnen ska utvecklas.
Hur e det med grupptryck och pennalism inom scouterna? Existerar det? Kan tänka mig att iaf grupptrycket kan bli påtagligt om individen motsätter sig saker. Det är såna saker som gör mig misstänksam mot liknande organisationer.
Givetvis finns det grupptryck i Scouterna. Det finns i alla grupper; ibland är det bra och ibland är det dåligt. Barn är särskilt bra på att skapa negativt grupptryck, och det kräver aktivt arbete från ledarnas sida för att förhindra detta. Min uppfattning är att det fungerar ganska bra inom Scouterna.
Alla ledare i Scouterna
ska gå utbildningen Trygga möten minst vart tredje år. Den handlar om att förebygga övergrepp mot unga, av unga och ledare. Så det finns ett aktivt arbete från nationellt håll att ta tag i de här frågorna.
Om man ser till ledarna finns det inom vissa scoutkårer en viss prylhets som jag själv tror att jag är delvis delaktig i att skapa. Särskilt mycket annat grupptryck kan jag inte påminna mig om att ha blivit utsatt för som ledare. Det skulle väl vara att man förväntas ta ut semester vecka 31 varje år.
Pennalism har jag aldrig varit med om inom Scouterna. Det uppstår givetvis lätt tendenser till sådant om en äldre grupp ska planera en aktivitet för en yngre, men då brukar ledarna vara snabba med att styra om planerna till något mer genomtänkt.
Sekter (enligt min definition) brukar vara svåra att lämna då man blivit medlem, men det stämmer dåligt på de scouter jag varit med i. Gillade man det inte så slutade man, svårare än så var det inte, där och då i alla fall.
Jag skulle ha väldigt svårt att lämna Scouterna, eftersom i stort sett alla jag känner är sådana som jag har kontakt med via just scoutverksamhet. Men sedan tror jag inte att jag är typfallet i just det avseendet.