Pedagogisk tanke.
Scoutrörelsen bygger i första hand på BP:s pedagogiska ideér. Hörnpelare är naturen och gruppen som fostrande miljö. Det skall också ställas krav på den enskillda scouten. Viktigt är att han/hon skall vara tvungen att anstränga sig, för att klara dessa krav/utmaningar. Nivån skall anpassas efter den enskillda individen så att alla kan klara kraven/utmaningarna.
Summan av det hela skall vara att fostra ungdomar till goda samhällsmedborgare, med känsla för demokrati, tollerans, ansvar osv.
Problemet har dock varit att de bärande pedagogiska tankarna har ansets så effektiva att de utnytjats av extrema politiska rörelser, religiösa rörelser osv., till att forma deras medlemar. Och då inte för att få de possitiva egenskaper som nämnts ovan.
Jag känner tex. en kvinna som var med i "den rätta" scoutrörelsen o Åolen, under kommunisttiden. denna rörelse var då förbjuden och fick därför verka under jorden. Kommunisternas egen "scoutrörelse" var dock godkänd.
Mycket av de ledarskapskurser och teambildingsaktiviteter som finns idag återfinns i Scouting for Boys.
mvh Johan