scotts "spd"

tja!har köpt mig en scott elite racing som de sitter scotts "egna" "spd" pedaler på....min fråga är då: hur bra ä dom? köpa shimano istället?

Dom är bra

Jag har kört långt, hårt och mycket på mina Scott pedaler i allt från solsken till regn, lera eller snö. Dom har fungera klanderfritt förutom två gånger och då skall du veta att vi kör ofta i _mycket_ svåra förhållanden med lera, snö och lite allt möjligt.

Ena gången var när vi körde "mudfest 2002" (en mycket lokal företeelse) där vi kör i leriga motocross spår tills man är helt täckt i lera. Otroligt barnsligt men hur kul som helst. I vilket fall som helst så slutade många typer av pedaler att fungera den dagen, allt från Shimano till Scott till flatties (leran byggde på och gjorde dom snorhala).

Den andra gången var när vi var ute i nysnö, med några plusgrader i luften. Snön byggde på mina skor så jag hade stora "kockor" under skorna. Den gången slutade alla pedaler att fungera med.

Pedalerna hade tagit en hel del stryck och slagit mot många stenar (hårt) men dom fungerade perfekt varje gång.

Jag har sålt cykeln så nu är det en annan person som trakterar pedalerna.

Min rekommendation: Behåll pedalerna på, köp inte nya om du inte vill ha flatties eller absolut måste ha Shimano bara för att ha Shimano.

Jag kommer inte ihåg exakt vilket märke det är, men jag har för mig att Scott "brandar" om Wellgo pedaler. Någon kommer säker rätta mig på det.

/Mattias

Re: Dom är bra

Jag kommer inte ihåg exakt vilket märke det är, men jag har för mig att Scott "brandar" om Wellgo pedaler. Någon kommer säker rätta mig på det.

/Mattias [/QUOTE]

Förlåt en okunnig (språk är inte min starka sida) men vad betyder det?? "Brandar" alltså..

Tycker det låter som att du har verkligen provat/använt dina pedaler.

/Daniel, som önskar att han cyklade lika mycket som Mattias...........

Re: Re: Dom är bra

Förlåt en okunnig (språk är inte min starka sida) men vad betyder det?? "Brandar" alltså..

/Daniel, som önskar att han cyklade lika mycket som Mattias...........

Det betyder att de köper in Wellgo pedaler och sätter sitt eget namn på de eller ber Wellgo att tillverka pedaler där det står SCOTT istället för Wellgo på.

ganska vanligt i de flesta branscher att det är samma produkt fast olika varunamn och olika pris. Eftersom man betalar för märket många ggr.

// Ola

Om Scotts pedal vet jag ej

Om Scotts SPD-pedal vet jag inte, men om min SPD-pedal kan jag säga följande;
Jag har en "No name" SPD-pedal, SPD på ena sidan och vanlig pedal på andra sidan. Pedalerna som nu sitter på min turinghoj har vevats runt i mer än 1000 mil och fungerar klanderfritt.

Kör slut på dom

Pedaler är förbrukningsvaror. I alla fall för mig. Använd dom tills dom är slut, byt då till några andra som du hoppas ska funka bättre, viktmässigt eller lermässigt. Är det kassa pedaler sliter du ut dom snabbare.

Håller med

2190; sa:
Pedaler är förbrukningsvaror. I alla fall för mig. Använd dom tills dom är slut, byt då till några andra som du hoppas ska funka bättre, viktmässigt eller lermässigt. Är det kassa pedaler sliter du ut dom snabbare.

Ja det är dumt att köpa nya med en gång, det är bara att köra med dem du har och skaffa dig en egen uppfattning om dem.

Om nu scott "brandar" wellgo pedaler så är de nog bra, kör själv med wellgo pedaler. De har funkat riktigt bra även i lera och snö. Det klart någon gång kärvar de ju, men det gör nog alla.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg