Scott Sportster TOUR??

Hej allihopa!

Jag skulle bli VÄLDIGT GLAD om nån kunde ge mig ett svar på följande fråga.

Jag har varit inne på att köpa en Nishiki Pro SL men tänkt om lite och kanske är en hybrid som Scott Sportster p3 en cykel som passar mig bättre om jag även vill använda den till stadskörning..? Men jag har tänkt att åka långlopp som Siljanrunt och kanske så småningom Vättern runt.

Och, jag gick in på en Team sportia butik och såg att de hade en cykel som kostat 6000 men som dom nu säljer ut för 4000! Det är en Scott Sportster TOUR ??? Jag har ringt olika cykelhandlare men ingen vet riktigt vad det är för cykel. Jag frågade även dom på Teamsportia och enligt honom så hade den komponenter i klass med p45an, dvs sämre än p3an!

På växelhuset där bak står att det är Shimano Alvio CS-HG30-81.

Nu ska jag precis börja cykla så mina krav är inte jättestora men jag vill självklart inte ha en cykel som börjar krångla direkt.

Är det nån som hört talas om cykeln? Och vad är det egentligen för huvudsaklig skillnad på p3an coh p45an?

OERHÖRT TACKSAM FÖR SVAR!

Jag vet inget om den specifika cykeln men håller den genomdående Shimano Alivio kvalitet så funkar den men är inte jätterolig direkt. Men nu ska man komma ihåg att bakväxeln inte är den viktigaste komponenten direkt. Dock är det ofta så att den är dyrare än resten av komponenterna därför att den syns (lite som dekaltrimmning) stämmer det i detta fall så kan cykeln vara i enklaste laget om du ska cykla mycket.

Ok. Ja då hoppar jag nog den cykeln. Tack!
Känns dessutom säkrare att köpa av en cykelhandlare. Det får bli en Scott Sportster P3 eller en Nishiki Pro SL. Det lutar faktiskt åt det senare..

Cyklarna är väl jämbördiga kvalitetsmässigt (?) även om det är två cyklar med lite skilda ändamål.

Jag har för mig att p4 och touren är samma cykel iaf om man jämnför bilden på Scott Tour och p4 så ser de identiska ut.

// Mattias

Ja det var därför jag trodde att det var samma cykel, men tydligen är växelhuset mm av sämre kvalité än på en p.4, typ i p45 klass, det menade i alla fall en försäljare på Teamsportia.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg