Satellittelefon?

Ändringar kontantkort

Det finns ofta begagnade telefoner att köpa till ett betydligt lägre pris.

Dessvärre har Iridium nyligen förändrat upplägget för sina kontantkort. Tidigare kunde man ladda in en summa och ha för nödfall under obegränsad tid. Nu har alla minuter man laddar på begränsad livstid.

http://www.netton.se/site.aspx?id=533
De båda telefoner som nämns i länken ovan är avsevärt billigare än vad jag sett vid andra tillfällen. Är det någon som har erfarenhet som kan upplysa mig vad de har för begränsningar?

Har dom något att sälja?
Ingen e-post, ingen postadress och ingen telefon.
Ericsson R290 lanserades för > 14 år sedan i en bransch där man ofta slutar tillverka grejer < 1 år efter lanseringen.

Per

Go - för smartphones

Såg att Iridium snart släpper en slags router som gör det möjligt att både ringa och köra internet från sin vanliga smartphone. Man lär dock behöva abonnemang till samma höga kostnad som tidigare. Googla IridiumGo.

Satellittelefon med kontantkort

Jag skaffade för 3-4 år sedan en Isasat pro, men operatören Inmarsat. Den var billigast både att köpa (ca 6000 kr då) och att ringa/SMS:a med, och hade kontantkort. Kunde hyra den också 1500 kr vill jag minnas, men det blir ju dyrt i längden.
Har fungerat bra i Sverige/Norge, upp till Treriksröset, om man inte har berg i söder (vid Hunddalshytta funkade den inte).
Från början kunde man ladda 250 kr och använda under flera år, tyvärr är det numera bara 250 kr i en månad. Men 250 kr för att skicka SMS och ringa varje dag för anhörigas oro och min egen säkerhet under en veckas fjällvandring är ju inga pengar alls. SMS 5 kr, ringa 10 kr/min.
Men se upp för att ringa från mobil TILL satellittelefonen, gjordes av misstag och kostade 300 kr för 5 minuter med Telia!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg