Satelittelefoner

Jag funderar på att investera i en satelittelefon och gogglat runt lite.

Iridium verkar vara det som funkar bäst och har bäst täckning. Men är lite dyrt att hålla igång med månadsavgifter osv. Någon som testat och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Inmarsat har kommit med en Isatphone som verkar attraktiv i pris och lägre månadskostnader.
Men jag har inte hittat en rad om någon som testat och använt den.

Så Inmarsatanvändare som vill dela med sig av sig erfarenhet efterlyses!
Funkar abonnemanget och ev. Isatphone bra i sverige i synnerhet och globalt i allmänhet?

Alla tankar och erfarenheter i ämnet välkomna! :)

Mvh/Johan

Jag har ingen själv, men har hört många säga att satellittelefoner funkar sisådär i fjällen eftersom satelliterna ligger så lågt över horisonten i söder och därför lätt skyms av berg, etc. Värt att väga in i val av abonnemang tänker jag.

450 mobil ett alt?

Hej, vi har irridium tfn i jobbet men dom används inte så frekvent och inte i fjällvälden. Dom funkar bra men det kostar ganska mycket i ab å trafikavg.
Kan detta vara en alt lösning.
http://www.net1.se/.
Denna operatör har övetaget 450.bandet (NMT) efter att det las ned 2008.
Jag vet att det var många som arbetade och vistades mycket i fjällen som använde NMT.
OBS att denna operatör redan kursat 1 gg och att dom inte har lika bra utbyggnad som Telias NMT (i alla fall än så länge). Det finns täckn kartor på deras hemsida..

//Omar

Jag har ringt några gånger med Thuraya från fjällen utan problem Tarradalen/Tarrekaisestugan, Pieske och vid Mavas. Det är klart att iridium har bättre täckning, men det är också ett betydligt dyrare system. Thuraya-telefonerna är väldigt smidiga och förhållandevis billiga (Thuraya XT dessutom IP-54 klassad); jag har lånat tidigare men funderar på att köpa en. Inmarsat känner jag inte till närmare men det kan ju vara ett alternativ. Det beror väl lite på hur man ska använda den och vad man förväntar sig. Från Tarrekaisestugan hade jag klockren mottagning med Thuraya trots att man har fjällmassiv rakt söder därom på andra sidan sjön. Vid Pieske och Mavas är det ju lite öppnare mot syd/sydost och även då var det bra hörbarhet. Det jag märkt är att mottagningen kan variera väldigt lokalt och hur man håller telefonen så headset och koll på mottagningsstaplarna rekommenderas.

Iridium har ju med sina många satelliter bättre täckning men är alldeles för dyrt för mina behov. Med Thuraya kan jag eventuellt förvänta mig att få flytta på mig om jag hamnar i skugga, men systemet är å andra sidan förhållandevis billigt och smidigt.

Hej, vi har irridium tfn i jobbet men dom används inte så frekvent och inte i fjällvälden. Dom funkar bra men det kostar ganska mycket i ab å trafikavg.
Kan detta vara en alt lösning.
http://www.net1.se/.
Denna operatör har övetaget 450.bandet (NMT) efter att det las ned 2008.
Jag vet att det var många som arbetade och vistades mycket i fjällen som använde NMT.
OBS att denna operatör redan kursat 1 gg och att dom inte har lika bra utbyggnad som Telias NMT (i alla fall än så länge). Det finns täckn kartor på deras hemsida..

//Omar

Net1 kan ju vara ett lite billigare alternativ. Men mitt huvudsakliga syfte med telefonen är svenska fjällvärlden och ev. utomlands så det passar inte riktigt min tanke..

tack ändå för tipset! :)

Jag har ringt några gånger med Thuraya från fjällen utan problem Tarradalen/Tarrekaisestugan, Pieske och vid Mavas. Det är klart att iridium har bättre täckning, men det är också ett betydligt dyrare system. Thuraya-telefonerna är väldigt smidiga och förhållandevis billiga (Thuraya XT dessutom IP-54 klassad); jag har lånat tidigare men funderar på att köpa en. Inmarsat känner jag inte till närmare men det kan ju vara ett alternativ. Det beror väl lite på hur man ska använda den och vad man förväntar sig. Från Tarrekaisestugan hade jag klockren mottagning med Thuraya trots att man har fjällmassiv rakt söder därom på andra sidan sjön. Vid Pieske och Mavas är det ju lite öppnare mot syd/sydost och även då var det bra hörbarhet. Det jag märkt är att mottagningen kan variera väldigt lokalt och hur man håller telefonen så headset och koll på mottagningsstaplarna rekommenderas.

Iridium har ju med sina många satelliter bättre täckning men är alldeles för dyrt för mina behov. Med Thuraya kan jag eventuellt förvänta mig att få flytta på mig om jag hamnar i skugga, men systemet är å andra sidan förhållandevis billigt och smidigt.

Tack för du delar med dig av din erfarenhet! Det är faktiskt dessa områden jag ofta rör mig i så det var ju klockrent! :)

Kanske bör se över Thuraya ändå då?

Kör inmarsat med samma sateliter eller bara likadan teknik måntro?
Deras Isatphone ser ju mycket smidig ut och attraktivt pris.

Alla typer: Thuraya, Inmarsat och Iridium
http://www.nordicsat.se/default.asp?ID=109&menu_item=109

Nödsändare istället?

Hej,
Framgår inte riktigt varför satellittelefonen ska införskaffas. Om syftet är att få hjälp i en nödsituation tror jag att en nödsändare är ett bra och hyfsat billigt alternativ. Exempelvis Fastfind 210 som jag sett för 2675 kr. Ger också GPS. Inga prenumerationsavgifter. Fungerar över nästan hela jorden.
Hälsningar
Lars

Inmarsat

Bump Jag ska iväg med helikopter ut i mina kära Kirunafjäll ett pardagar. Jag har för ca ett år sedan skaffat en inmarsat Isatphone2 och den har fungerat oerhört bra under vintern i sandåslandet och i Norska Finnmark. Nu ska jag till ett högalpint område med öst västliga dalar. Inmarsat behöver lite frisikt åt söder för att funka. Nu ska jag som sagt till brant terräng och det ska bli hyper intressant om jag måste byta till Irridum. Jag skaffade denna med min frus hjälp :) Hon blir vansinnig på mina ensam turer i -25c och mer eller mindre tvingade mig att köpa en. Jag förstår givetvis poängen med att ha en. Att ringa hem och säga vi blir sen..

Kommer senare i veckan med ett utlåtande efter en ensamtur i +12-15c denna gång

InReach

Jag skaffade en InReach för drygt en månad sedan. Tänkte använda den speciellt för ensamvandringar i Sarekområdet. Gjorde en sådan 12 - 16 juni i år och använde den för att skicka "Allt väl" till familj och bekanta. Jag ska ut på fler vandringar i sommar och tänkte återkomma med mer intryck av den. Än kan jag inte heller så mycket om den men det går bra att både sända och ta emot textmeddelanden (typ sms). Det är alltså inte en satellittelefon. Riktiga sådana där du kan tala har en prislapp 10 gånger högre i inköp och betydligt högre abonnemangskostnad. 15 USD för 1 månad tycker jag inte är särskilt mycket i abonnemang jämfört med en vanlig telefon. Du väljer själv när du vill att abonnemanget ska slås av och på.
Batteritiden anges till 120 timmar kontinuerlig drift. Under mina 5 dagar använde jag 3% av batteriet då jag bara hade den påslagen då jag ville sända eller ta emot meddelanden.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg