Håhåjaja
Bästa reflektorn under är gjutjärn, ja. Då funkar antennen lika bra som en ansluten yttre antenn.
Men även en liten aluminiumvinkel under antennen hjälper också.
Vill man använda sin iQue i skog är det bäst att ansluta en yttre antenn. Många har använt en med magnetfäste på en liten plåtbit dolt i en huvudbonad.
kontakten är MCX
Sedan kan det vara fel på förförstärkaren till gpsmottagaren också. Den kan ha fått en skada av statisk elektricitet. Ansluts en yttre antenn går inte signalen genom förförstärkaren så då funkar det bra.
Eftersom ett fel kan ge skada/signalförsvagning av varierande grad är det mycket svårt att veta om en viss mottagare har dålig mottagning så vitt man ínte kan jämföra med vad som förefaller vara friska mottagare. Verkstäderna gör inte sådan koll, de använder återsändande gps-antenner i taket och det blir för höga signalnivåer.
Jag gillar iQuen. Min nuvarande har bra mottagning, bättre än de två föregående exemplaren. Kommer ändå att förse den med en yttre antenn som jag ansluter med en kort sladd för att den ska ha bästa möjliga mottagning bland träd. Då får den yttre antennen sitta på den uppfällda vinkeln som rymmer iQuens egen antenn.