Sitter o planerar sommarens äventyr Tänkte mig genom Sarek bl a genom Pårte och då genom Lullihavagge (söder->norr) och därefter över Luohttolahko. Den käre Grundsten föreslår att man ska gå genom hela Lullihavagge (och nerför en lite vansklig brant) och därefter upp genom Noajdevagge. Tittar man på kartan ser det dock inte fullständigt omöjligt att gå upp i den nordligaste västra sidodalgången till Lullihavagge (den som riktas mellan topp 1544 och Lullihajavvre). Någon som varit där som kan säga något om det alternativet? För brant eller finns andra svårigheter?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sarekturtips
- Trådstartare Akklokk
- Start datum
Den som söker skall finna
Precis innan 1544 går det bra att gå rakt ner mot sjön 1341 i en del blockterräng i "rännan" för en genare väg till luohttolahko. Jag gick där och som det är utritat på kartan förra sommaren när vi skulle mot lullihatjåhkkå från luohttolahhko
Tack för bilder o svar Ok, läser man bara på kartan så ser det ut som det är bäst att gå över topp 1544 om man kommer söderifrån?
Borde gå bra vilket som, av bilderna över att döma se det ut som att det är bäst att följa rännan från Lullihavagge. Vill man sen fortsätta rännan mot Luohttolahko (om man ska söderut), så visar vänsterkanten av följande bild hur det ser ut.
Bilagor
Jag gick upp här två (!) gånger förra sommaren. Det var i slutet av juni och mer vinter än sommar. Väl uppe i passet, strax sydost 1544 i regn, blåst och dimma tvekade jag och gick hela vägen ner till Noajdevallda och tältade där. Massor av vatten hindrade det planerade vadet därnere och jag gick återigen upp i dimman, dock utan regn och blåst. I passet vände jag rakt mot norr och gick på kompassen upp öster om 1544, vände sedan mot nordväst och tvärade över Luohttoláhko ner i Sarvesvágge. Märklig känsla med dimman och det nästan helt snötäckta landskapet!
Jag gick således på snö uppför, valde den norra delen i värsta branten, och hade inga större problem att få fäste. Men visst är det brant! I början av augusti bör du nog hitta barmark, men om det finns snöfält kvar kan du ju pröva där. Sammantaget tycker jag det är ett bra vägval, i vart fall uppför.
Lycka till önskar Pelle
Jag gick således på snö uppför, valde den norra delen i värsta branten, och hade inga större problem att få fäste. Men visst är det brant! I början av augusti bör du nog hitta barmark, men om det finns snöfält kvar kan du ju pröva där. Sammantaget tycker jag det är ett bra vägval, i vart fall uppför.
Lycka till önskar Pelle
Har nu traskat där. Det är rätt brant och särskilt som jag gick på skrå från Lullihavagge. Helt ovanskligt var det inte i början men sedan avtar lutningen och det är därefter inga problem. I efterhand är nog en mer direkt uppgång rätvinkligt från dalen att föredra. Men der var riktigt fin utsiktfrån toppen
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg