Sarektur som slutade med ca 8-10 dagar inblåst

Jag sitter på bussen hem nu från mitt livs psykiskt tuffaste vintertur. Hade riktiga tunga svackor emellanåt då jag först satt fast två dagar vid Ahpär massivt i +grader och regn. Jag tänkte att efter sån dipp kommer kanske storm. Jag byggde en bivak I luckorna då det inte regnade, lite av onda aningar men också av tristess då Jag inte ville ge mig av med all utrustning i regnet.
Efter regnet kom stormen där jag själv mätte byar på 28,5 m/s, senare enligt saltoluokta fjällstation var det upp till 35m/s under tiden jag var fast.

Så efter jag varit fast där i 4 dagar så skidade jag i en väderlucka ca 2km till det bröt ut igen, först strax över 20m/s men snart byar över 30 även där.
Där blev jag inblåst i 4 eller 5 dygn för att till slut ta mig därifrån.
Resultatet blev två stormlinor gick av, en till nära på(hängde i några trådar). Ett stångbrott på mittstången, en krökt stång, tältfduk söndersliten.
Så jag var fast 8-9 dagar utan att kunna förflytta mig.
Tillråga på allt så var det nästan uteslutande +grader under hela stormen och på nätterna en eller två minusgrader. Det resulterade även till ett ordentligt fastfrusen tält. Jag fick bokstavligen med min isyxa och lavinspade hacka/bryta den is i timmar för att får loss tältet igen.
Det var såklart jättejobbigt emellanåt men även höga toppar då det lilla var värt mycket. Jag är i grunden en otroligt positiv människa, en sådan folk till och med kan bli irriterad på. Så jag lyckades alltid vända svackorna p ga det. Mycket hjälp fick jag även genom att kunna skriva meddelanden till min fru via nödsändaren.
Solen kunde skina lite svagt genom stormen, vips då sköt humöret till toppen.
Jag ska senare göra en film om hela turen men det kommer att ta ett tag.
Men är någon intresserad och vill se så gå in på min Instagram jag gjorde den precis offentlig och har lagt upp kanske 10-15 små filmsnuttar där jag också berättar lite om vad som händer. Kommer också att lägga in mer sen innan jag gör en film.

Så gå gärna in på mitt Instagram som är : anders_e74

Har kikat igenom dina filmklipp. Jag förstår att det var en enorm påfrestning, men jag är imponerad över hur lugn och metodisk du är.

Har kikat igenom dina filmklipp. Jag förstår att det var en enorm påfrestning, men jag är imponerad över hur lugn och metodisk du är.
Ja jag blir lugn och metodisk när det hettar till. Visste inte om det innan jag hamnade i sådana här situationer. Man lär sig oerhört mycket om sig själv på ensamturer. Får mer koll på hur man reagerar på olika situationer.

Ja det där måste ju ha varit påfrestande i kvadrat! Kul att du delar med dig.

Brukar se fram emot dina årliga vinterturer på youtube, och årets tur verkar ju ha varit innehållsrik så det räcker =)

Berätta gärna mer när du får chansen.

Instagram får jag inte att fungera där jag sitter just nu men av din beskrivning kan jag i någon mån föreställa mig hur du haft det. Otroligt tufft och påfrestande med denna kombination av plusgrader och stormväder. Och enformigt att ligga still och vänta på bättre väder (fast du var väl ständigt sysselsatt med att rädda både tältet och dig själv). Det är märkligt med just dessa plusgrader. Under mina vinterturer andra halvan av mars har de inträffat allt oftare tycker jag, var det verkligen så vanligt med töväder förr? Det är verkligen inte för upplevelser som dessa man vill åka till vinterfjällen. Starkt gjort att stå ut med påfrestningarna och reda ut dem.

Instagram får jag inte att fungera där jag sitter just nu men av din beskrivning kan jag i någon mån föreställa mig hur du haft det. Otroligt tufft och påfrestande med denna kombination av plusgrader och stormväder. Och enformigt att ligga still och vänta på bättre väder (fast du var väl ständigt sysselsatt med att rädda både tältet och dig själv). Det är märkligt med just dessa plusgrader. Under mina vinterturer andra halvan av mars har de inträffat allt oftare tycker jag, var det verkligen så vanligt med töväder förr? Det är verkligen inte för upplevelser som dessa man vill åka till vinterfjällen. Starkt gjort att stå ut med påfrestningarna och reda ut dem.
Jag känner också så, man blir nästan inte förvånad längre om det regnar i feb/mars. Regnet är det absolut värsta. För efter en regning dag kan ju nästa dag slå om till -15 och då i blöta kläder och blöt isig utrustning.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg