Som sagt flödet varierar mycket mellan åren, men är generellt mycket högt första halvan av Juli med över 200m3/s vissa dagar (ex 2017 där snösmältningen var ovanligt sen). 2014 var en torr och varm sommar även i Sarek, då låg flödet över 100m3/s runt mitten av Juli för att sedan nå mycket låga värden i slutet av Augusti.Jag har vadat Rapajokken i centrala Sarek två gånger utan problem, men båda gångerna var i slutet på augusti då vattennivåera sjunkit undan ordentligt. Du kan titta på SMHIs modelldata över vattenflöden på https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/ .
De två datum jag gick över så skattade de flödet till ca 6 kubikmeter per sekund. Under första halvan av juli, då flödet är som störst, når det ofta över 60 kubikmeter per sekund (tio gånger mer!!!) vilket naturligtvis ger helt andra förutsättningar (i princip omöjligt). Dessutom blir då ofta glaciärjokkarna uppifrån Tielma-Ålkatj-massivet också i princip omöjliga att passera vilket gör att man helt enkelt måste välja någon annan väg.
I slutändan så är det en bedömning man måste göra på plats eftersom flödet kan variera kraftigt dag för dag, men i mitten av juli så är risken stor att man inte kan gå rakt igenom centrala Sarek på det här hållet någorlunda säkert.
Sareks bästa leder, fungerar min karta?
- Trådstartare JTTTOTW
- Start datum
-
- Taggar
- bergsbestigning sarek vandring
Liknande trådar