Jag har läst flyktigt om sareks nationalpark och tycker det verkar vara en spännande plats att vandra på. Kanske någon som har varit där och kan berätta lite om sina egna erfarenheter därifrån.
Hej,
Har varit i Sarek 5 ggr, varav 2 ggr på ensamvandring och mellan 1 och 2 veckor varje gång. Jag kan rekommendera Grundstens böcker om Sarek - då får man en bra introduktion till området och även lite basinformation kring geologi, historia, etc. En ganska ny upplaga finns här:
http://www.bokus.com/bok/9789113024905/pa-fjalltur-sarek/
Naturupplevelserna under Sarekvandringarna har varit bland de bästa i mitt liv, men därmed inte sagt att det passar alla. Vet inte vad du har för vandringsbakgrund, men jag har förstått att det som är dragningskraften för mig - tomheten och ödsligheten - kan bli en negativ upplevelse för andra. På min första ensamvandring såg jag inte en levande själ på en knapp vecka - andra vandringar har jag mött många vandrare (många = 1-2 per dag eller så).
Några generella kommentarer:
- Vädret kan slå om
mycket snabbt, även sommartid. Ha respekt för det. I början av september mötte jag två vandrare som hade fått vända p.g.a. av snö i dalgångarna, men en halv dag senare när jag gick in var det torr barmark och solsken. Andra gånger har jag haft åskväder, blixtar och ösregn en hel natt för att ett par timmar in på morgonen kunnat lata mig i solskenet.
Utgå dessutom från att du under en vecka kommer att få ett par dagars regn. Sarek är Sveriges nederbördsrikaste område.
- Om du inte ska göra toppbestigningar är vaden egentligen den enda förhöjda risken. Vattennivåer och hur strida jokkarna är kan variera
väldigt - en jokk som går att passera på morgonen kan vara omöjlig att ta sig över på kvällen. Gå snett mot strömmen, använd stav, ha alltid två stöd i botten samtidigt. Vissa bottnar kan vara små rullstenar - i dessa kan det vara notoriskt svårt att få fotfäste. Är jokken strid och vattennivån över knähöjd ökar riskerna
markant. Ett vad kan också vara enklare där jokken breder ut sig lite, eftersom strömhastigheten då minskar. Vissa år är det knappt några vad alls, andra år kan vissa vad vara ganska kämpiga.
- Gå
inte ensam om detta är din första gång i Sarek. Jag rekommenderar att man har ett par, tre Sarekvandringar bakom sig innan man vandrar ensam.
- I mitten av Sarek finns en solcellsdriven nödtelefon som man också kan använda för att, via polisen, informera anhöriga om ändrad färdväg. Förolyckas du någon annanstans så får ditt vandringssällskap gå till nödtelefonen eller hoppas på att träffa på någon annan vandrare som har nödsändare eller satellittelefon. Notera att det inte behöver vara mer dramatiskt än att du stukar foten. Inför min ensamvandring skaffade jag nödsändare, är man två är ju det behovet mindre.
- Glöm inte att
plocka upp allt skräp intill minsta tepåse. Sarek håller på att bli ledsamt skräpigt här och var.
/Mats