Sarek

Hej !

Jag undrar om det är någon som har vandrat igenom hela Sareks nationalpark ? Vill gärna få tips och råd.

Jesper.

premiär förra sommarn

Vi var till sarek förra året. Första riktiga fjäll turen i princip och det var inga problem. För att få någon uppfatning om sträckor och vad plagierade vi dom här grabbarnas tur http://www.lysator.liu.se/~celeborn/sarek2002/ . Vi var där i augusti och hade tur med vatten ståndet och mygg. Om ni är nybörjare så ska ni veta att turen tar ganska bra på krafterna och det är lång väg till hjälptelefonerna om något skulle hända. Var väl förberedd och ta inga onödiga risker så blir det en njutning

MVH Janne

thegedd; sa:
Hej !

Jag undrar om det är någon som har vandrat igenom hela Sareks nationalpark ? Vill gärna få tips och råd.

Jesper.

Att vandra igenom hela är ju en ganska stor sak. Jag tror ni får börja med att bestämma vilken del ni helst vill se, sen kan säkert folk komma med massor av råd om hr ni skall få till en bra tur som innehåller just detta.

Sarek innehåller så många fina delar att det är svårt att få in allt på en vandring. En bra tur är dock

Saltoloutka-SitoJaure- Rinim- Pastavagge- Pelaslätten- Routesvagge- Akka- Ritsem.

Du ser en del fina delar och har en vandring som ger dig möjlighet till avvikningar.

Själv tänkte jag i sommar koncentrera mig i västra delen genom att starta i Tuottar och avsluta i Staloluokta, och har väl inte så mycket detaljplanerat mer än att jag ska förbi Alkavare Kapell.

mvh Christian

Jag har vandrat Rijtsem - Ruotesvágge - Skarja - Álggavágge- Njoatjosvágge - Låptovágge - Tjuoldavágge -Vallenvárre - Prinskullen - Huhttan. Tid 8 dagar men i dag skulle jag räkna med 11. // RJ

Jag har...

...vandrat genom de flesta dalgångarna i Sarek och gått "genom" Sarek ett flertal gånger.

Vandringarna har kombinerats med ett fåtal toppturer och ett antal glaciärturer.

Sarek är en underbar plats med otroligt vackra dalgångar, underbara vyer och häftiga toppar.

Beroende på erfarenhet och utrustning så rekommenderas glaciärer och toppar.

Men å andra sidan så kan man gå i dalgångarna och ändå få en otrolig tur om man har tur med vädret.

Vid tre Sarekturer á 2 1/2 veckor var hade jag sol VARJE dag och inte en droppe regn, detta får nog ses som extrem tur eftersom vädret kan vara lite nyckfullt i Sarek.

Jag vill varna dig REJÄLT från turtips och erfarenheter från vandrare som kanske verkar lite väl hysteriska och alltför jag-kan-men-inte-du-kan.
Jag har träffat vandrare som berättat om olika vad att de varit så extrema och om avsaknad av snö mm mm
Det kan bli ödesdigert om sanningen inte visar sig var vad de utger sig för.
Speciellt om du lyder deras råd.

Men å andra sidan är det ju svårt att veta vem som överdriver och vem som inte gör det...

Erfarenheten visar sig att deras skrönar passar när de kommer hem och skall skryta för grannen hur tufft de har haft det, du vet, sovit i tältet i en bäck, vadat i 3 meter djupt vatten osv osv
;-)

Sarek är den underbaraste plats jag besökt i fjällvärlden, jag har varit på många platser, bla som guide i Sarek, Stora Sjöfallet och Padjelanta, men Sarek är outstanding.

Det finns många platser jag ännu inte varit på som säkert är lika trevliga, men jag har inte sett det än...

Mina Irrfärder i Fjällen...

... har fört mig runt en del i Sarek. På kartan nedanför kan du se vilka
turer jag gjort:

karta-sarek.jpg

och reseberättelser och information om turerna hittar du på min hemsida http://fjallen.nygardh.net/
Sarek är så mångfassetterat som man bara kan önska sig! Där finns allt från Sarekmassivets karja alpina toppar och glaciärer, vackra dalgångar, sjöar, mm till Rapadalens frodiga grönska, allt efter tycke och smak.
Det är bara att välja och blanda det som man själv vill ha!

MVH ///Claes :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg