Sarek

Planerar en framtida resa upp till sarek... Kul om någon som farit förbi där kunde lämna lite av sina erfarenheter till mig:) Alltid kul att hitta nya leder med nya upplevelser.

betygsätt det här tipset om ni vill!!
En liten flaska med terpentin... några stänk på en gran och vinden emot sig så blir det kanske en björnupplevelse!

björnupplevelser

hehe.. ja sånna hoppas vi på. mumma!! lycka te. jag ska oxå te sarek. för första gången. U-dalarna i sydväst e de som lockar mig mest.. minst folk, mest vilt,.. hehe

kör hårt mannen
/henke

Vill du se vilda djur så sätt dig strax ovanför trädgränsen och kikarspana istället. Garanterat bättre resultat. Kan ge dig en del råd på platser. Men gör det inte här. Sånt kan missbrukas.
MVH
Rolf
[Ändrat av gerhard53 2004-03-04 kl 12:57]

Grundsten

Skaffa Clas Grundstens bok "Sarek" många bra tipps och ideer på vandringar och även lämplig att ha med sig på vandringen.

de vilda djurens sarek

hihi jo no tusan e de bättre å sitta ovan trädgränsen om man ska se storvilt! :) lite minnre mygg oxå. jag har läst båda böckerna om de vilda djurens sarek, kommer inte ihåg författaren.. men sugen å inspirerad vart jag ;)
jag tror på dessa dalar, tjoulda å njoatsovagge, hoppas på lite minnre trafik der. finns vel lite fåglar der oxå, å en å annan lämmel. sitter å studerar fjällkartan å letar utkiksplatser, men de löser sig no väl der, fast tips uppskattas allti :)
hur e stigen upp, från kvikkjokk längs gamajåhkå å upp genom västra Änok?? kalla vad? huh ;)

må gott
/henke

De vilda djurens Sarek 2

Om mitt minne inte sviker mig så är de vilda djurens Sarek skriven av Edvin "Sarek" Nilsson som var parkvakt där på 70-80 talet. Hur som helst är det mycket trevliga böcker.

Mitt personliga favoritområde i Sarek efter att ha tuffat igenom parken en 7-8 gånger är nedre delen av Sarvesvagge (eller vad den nu heter på de nya kartorna). Men det finns mycket fint att se och har man inte allt för mycket otur med vädret blir man knappast besviken första gången man är där.

:)

ja visst, de namnet låter bekant. men sikka bilder han tagit. jag blir smått berusad bara av tanken på å va der å se allt. å sen väl va der, å kanske få se nått av de fyra stora.. oj oj :)

ha:et kalas
/henke

Det började med Nilsson...

När Nilsson kom ut med sina böcker om Sarek var det ett relativt orört område. Med eller utan Edvins böcker hade nog utvecklingen blivit densamma. Horder av människor som drar genom Sareks dalgångar varje sommar.

Jag har sett en fjällräv som låg på kullen ovanför mig vid Låvdakkvardo 1991. Har sett en järv i kikare ett år. Björnen och jag delade stigen veckan för midsommar upp och ner genom Rahpavágge 1989. Älgar fick jag nog av 2002. 1995 kom vi över Sarekvárásj och en ung kungsörn startade från en klipp nedanför oss, det var en upplevelse.

Tio vandringar genom Sareks alla stor dalgångar men inte har man sett många av de stora men det var inte heller mitt mål. Jag var ute för att vandra.

Vargar finns det mer av i Värmland än i Sarek. 2002 träffade jag en Spanjor vid Mikka som frågade var alla björnar, vargar och järvar fanns? Ja, det kan man fråga sig, de är troligtvis fast på bilderna i böckerna.

Skall man se djur så skall man vara ute före midsommar och kikarspana på höjderna. Rahpaselet, sammanflödet mellan Rahpaädno och Sarvesvagge där har jag räknat elva älgar i ett kikarsvep en tidig morgon.

Sedan finns Tjuoldavagge - Nåtjosvgges dit jag skulle vilja vandra upp någon höst när det är "Ruska" när allting byter färg.

Alternativet till att följa Gamajåhkå är att kontakta Björn Sarstad, 0971-210 12, 070-205 31 93 eller Kenneth Arvidsson 010-664 16 98 och fråga om båtskjuts så högt upp som möjligt. (är inte 100 på tel. numren)

Eller så kan man ta sig över och hålla sig på sluttningarna av Vallenvaare och Vallespiken för att hålla höjd och slippa myrhelvetet nere i dalen. Men går man sent på hösten kan man ha turen att få vandra på frysna myrar och få känna fruktan för att snön skall komma och man blir fast på fjället.

Det kommer en höst då jag skall vara där. Måste göra det snart innan benen blir för gamla.

Järv!!!

Jo jag mötte en järv i Njoatsosvágge söndagen den 10 augusti -03.
Efter en fruktansvärt hård dag fick jag utdelning någon km före tröskeln till den övre delen av dalen, klockan 21,35 står ett djur på bakbenen ute på myren.
Jag står i videsnåret och är på väg ut på myren, på södra sidan av jåkken. När djuret sänker sig ner och "skuttar" några steg får jag se den ljusbruna randen står allt klart, det är en järv!
Forceringen upp till Lulep Njoatsosjávre gick därefter mycket lätt. Det känns overkligt än idag, fast järvstammen lär vara stark i sydvästra Sarek med omnejd.
Dalen före, Tjuoldavágge lär vara ett säkert kort för järvobservation enligt forskare.
Mitt möte var spontant, som det skall vara...
Förresten, kungsörnen seglade tidigare samma dag över Tjuoldavágge, nära Vallespiken.

MVH Hasse

riktit fint

himla så fint då :) a visst ska de va spontant.. ja slet en hel vinter för å få se en utter i österdalälven vid älvdalen.. å sen en vårdag direkt efter påsklovet, bara va den der på isen kl 5 på morronen. just der rotälven rinner in i älven. dom e skygga de der däggdjuren asså. å de mesta e tillfeliheter.. uttern kunde jag ringa in hyfsat, just bara för att den håller till vid vatten, men ändå ska de te mycke tur.. men förr elle senare så..hihi ;)
vi får se va de blir i tjoulda å njoatso. jag e glad bara jag får obsa en blåhake, har inte sett en sådan.. kom precis in efter lite ugglelyssning i månskenet, himla så gött de e der ute. va en stor rund ring runt månen inatt. ser den inte her ifrån fönstret, men ute på myren va den tydlig..
jag e helt frälst. dock diggade inte min hals å mitt huve turen känner jag nu. himla inflensa, kan den allri släppa. nja ja, de blir mer månskensturer, me hoande slagugglor, gnistrande å sprakande snö, norrsken å en å annan vit hare.. hehe

sov sött
/henke

re: walk_alone

klat dom finns der, de vilda å lurvia! tror du inte de? :) de gäller bara å ha korpgluggarna öppna å loörat på spänn.

men så e de, att alla söker vi oss dit vi gör, av olika själ.

ha:et finemang
/henke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Broarna i sarek?? Naturområden 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg