Sarek

Jag undrar om det är någon som har besökt Sareks fjällmassiv och gärna vill dela med sig av lite tips?

Jag har miljoner av frågor, här kommer några:

- Om man har som ambition att bestiga Sarektjåkka, var bör man som enklast parkera bilen och utgå ifrån? Vietas?

- Vilken är den enklaste toppen att bestiga på Sarektjåkka? Hur som helst finns det inga leder till någon topp, eller?

- Hur pass svår är terängen i Sarek?

- Är risken stor att man stöter på björn?

Jag skulle vara otroligt tacksam för svar av er med lite mer erfaranhet.

/Kerstin

Den som söker skall finna...

Använd gärna sökfunktionen, det finns en massa matnyttig information i gamla inlägg.

/M

Kerran; sa:
- Om man har som ambition att bestiga Sarektjåkka, var bör man som enklast parkera bilen och utgå ifrån? Vietas?
Sourvas-dammen ligger närmre.

Kerran; sa:
- Vilken är den enklaste toppen att bestiga på Sarektjåkka? Hur som helst finns det inga leder till någon topp, eller?
Den har jag klivit upp på, har dock glömt namnet på den. bestigningen skedde från Kukkesvagge.

Kerran; sa:
- Hur pass svår är terängen i Sarek?
Från Sourvas till Kukkesvagge är nog inte terrängen så svår. Den är dock ansträngande. Bron över jåkken i Kukkesvagge bör man bara vistas på en åt gången pga bristande underhåll.

Kerran; sa:
- Är risken stor att man stöter på björn?
Nej, tyvärr.

Läs gärna Claes Grundstens På fjälltur - Sarek för tips om toppturer och vägval in i Sarek

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-07-22 kl 13:14]

Mitt ideal

... jag är otroligt tacksam för dina svar, ska genast kila till bokhandeln och kolla in boken.

Om några år ska jag bli som dig.

/Nybörjar-Kerstin

Håkan K; sa:
Kerran; sa:
Den har jag klivit upp på, har dock glömt namnet på den. bestigningen skedde från Kukkesvagge.
Vad gäller själva Sarektjåkkå så är nordtoppen enklast. Den bestiger man smidigast från Sareklåptå. Lättaste(?) toppen (med bäst utsikt) i hela Sarekmassivet är nog Vuoinestjåkkå.
Från Sourvas till Kukkesvagge är nog inte terrängen så svår. Den är dock ansträngande. Bron över jåkken i Kukkesvagge bör man bara vistas på en åt gången pga bristande underhåll.
Terrängen mellan Njavvejåkkå (sp?) och Niento "suger" ganska hårt och kan vara väldigt tålamodsprövande. Det finns trevligare alternativa startpunkter, t.ex. Ritsem.

Ritsem ...

... tack så otroligt mycket för sina svar.

... en fråga bara: kan man köra bil ända till Ritsem?

/Kerstin

Nordtoppen från Kukkesvagge är den enklaste Sarektoppen. Övriga toppar och vägar innebär glaciärvandring eller mer eller mindre klättring. Svarta spetsen är en fin utkikstopp.

Och så ser jag att kom flera svar medan jag skrev mitt. Man kan köra bil till Ritsem.

Per

Bara vandring ...

... bara för att göra det säkra framför det osäkra. Om man då tar Nordtoppen från Kukkesvagge är det bara vandring. Ingen klättring?

Kerstin

Nordtoppen kräver ingen klättring från det hållet. Bara uthållighet och vanligt sunt förnuft, d.v.s. Halka inte på isen! och Akta stupet!

Jag jag var där var snön på toppen lite isig så det fanns viss risk att halka och stupen ner mot glaciärerna är branta, men sånt ser man ju och faror man ser är lätta att undvika.

Överhäng

Hej!

Ser i din profil att Du är klättrare, därför kanske Du känner till risker som denna. "Toppdrivan" på Sarektjåkko hänger ofta ut över stupet. Inte så lätt att märka om man kommer från nordost och sikten är begränsad.

För ett par år sedan hände en dödsolycka där.

Mvh Bert

Klättrare jotack, men ...

... men jag kommer att vandra med en icke klättre, så jag föröker hitta en väg som ej kräver klättring.

Men tack för varningen ...

/Kerstin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg