Sarek- Vad sägs om detta?

Elinor; sa:
Hmm, jag måste nog införskaffa ett par bra gummistövlar...hade tidigare funderingar på att klara mig med endast ett par bra vandringskängor.

Jag brukar inte tala om för folk vad de skall ha på sig eller på sina fötter men jag gör ett undantag.

Man kan gå i kängor, stövlar, gympacojor, sandaler, badtofflor eller barfota. Det handlar bara om vilja.

Skall man gå i fjällen kan man kolla vad de som arbetar däruppe har för skodon. I fjällen är det blött och kallt därför har de som arbetar, vandrar och vistas däruppe kängor eller stövlar.

Stövlar går bra men se till att de är stadiga. Kängor bör ha höga skaft för att lättare kunna komma över mindre bäckar och vattensamlingar. Men har du bar lågskaftade så plöj inte ner pengar på nya. Prova det du har.

Gympadojor, sandaler, badtofflor är bara för lägervistelser. Att klafsa omkring i blöta gympadojor när vinden ligger på, regnet piskar och det bara är några grader varmt är ingen höjdare.
 
- Dessutom är ju Jörgen en synnerligen emabel bergsget med en relativt unikt lätt packning som tillsammans möjligör hans val av lätta skodon: jympadojjor. För en någorlunda reguljär Sarekvandrare är nog ett par väl ingångna (!) stabila, högskaftade kängor ett perfekt och därför mycket vanligt komplement till packningen på omkring 20-25 kilo. Stövlarna kan du lämna hemma, du kommer bära nog på ryggen ändå. Blöta fötter må vara otrevligt, men det dör man inte av. ;)
[Ändrat av tigertamjaren 2006-04-27 kl 10:50]
 
Don efter person

tigertamjaren; sa:
- Dessutom är ju Jörgen en synnerligen emabel bergsget med en relativt unikt lätt packning som tillsammans möjligör hans val av lätta skodon: jympadojjor. För en någorlunda reguljär Sarekvandrare är nog ett par väl ingångna (!) stabila, högskaftade kängor ett perfekt och därför mycket vanligt komplement till packningen på omkring 20-25 kilo. Stövlarna kan du lämna hemma, du kommer bära nog på ryggen ändå. Blöta fötter må vara otrevligt, men det dör man inte av. ;)
[Ändrat av tigertamjaren 2006-04-27 kl 10:50]

Ja, det var det där med att veta vem man skriver för. Det har jag tagit upp i tidigare inlägg.

För en nybörjare avråder jag definitivt från gympadojor. Har sett alltför många "havererade" vandrare med just den utrustningen.

Mvh Bert
 
Re: Perfekt!

Hej igen.
I mitt första inlägg skrev jag:

"Dag 3-4: Pielavalta - Snavvavagge. Tälta vi de underbara sjöarna i Snavvavagge."

Om det passar ska ni gå ända fram till Pielavarasj, den lilla "vårtan" längst i väster på Pielavalta, på kanten till Rapadalen. Även här kan man se älg om man har tur. Om inte annat så kanske du hittar mina solglasögon som jag glömde där senast.

Gör inte om mitt misstag att försöka gå närmaste vägen från Patsavagge till Snavvavagge. Då får du definitivt uppleva att "genväg är senväg". Leta istället så snabbt som möjligt upp stigen som går genom vaggen. Det är tillräckligt svettigt att följa den.

HåkanF
 
tigertamjaren; sa:
- Dessutom är ju Jörgen en synnerligen emabel bergsget med en relativt unikt lätt packning som tillsammans möjligör hans val av lätta skodon: jympadojjor. För en någorlunda reguljär Sarekvandrare är nog ett par väl ingångna (!) stabila, högskaftade kängor ett perfekt och därför mycket vanligt komplement till packningen på omkring 20-25 kilo. Stövlarna kan du lämna hemma, du kommer bära nog på ryggen ändå. Blöta fötter må vara otrevligt, men det dör man inte av. ;)
[Ändrat av tigertamjaren 2006-04-27 kl 10:50]

Schysst att så många engagera sig i min fundering ang. stövlar. Jag tror jag går tillbaka till originaltanken att klara mig på ett par ordentliga väl ingångna kängor. Minimal packning är ju som sagt skönast! Och vi kommer ju att reka väder och vattenläget närmare avfärd, så då får man väll ta de slutliga beslutet om packning.

Elinor
 
Läste Majjens svar på Charlotte-LL:s inlägg om "Tips till förstatur i Sarek".
Majjen gav olika förslag på färdrikningar i Pastavagge med intressant tips om tältning på Alep Vaggevarasj.

Har funderat att ändra rikningen på våran tur, och med start och mål i Saltoloukta.
Finns flera nack och fördelar med de olika förslagen,olika vyer mm?
 
Coverboots!

Strunta i stövlar men komplettera kängorna med ett par Lundhags Coverboots. De fyra hektona är mycket värda, när man kommer till iskalla glaciärjokkar... Dra coverbootsen utanpå kängorna. Nu klarar du de flesta vad (djupare ska du ändå undvika - vid gränsfall dra regnbyxorna över och spänn en rem runt). Att kunna ta det lugnt och slippa iskylan gör vaden mycket säkrare!
Köp minst en storlek större än dina kängor.

Hälsningar

Pär
 
13




(tretton!)




Det var antalet vad på sträckan Namatj - Pielavalta - Suorva som tvingade min medvandrare med normalhöga kängskaft att ta av, frysa, ta på igen.
Medans den extra decimetren gjorde att jag inte behövde ta av stövlarna en enda gång!

Den där proceduren att sätta sig ner, kränga av ryggan ta fram sandaler eller regnbyxor och gummiband, vada över och sedan omvänt funkar helt ok. -Enstaka gånger, när det är soligt och fint och man ändå känner för en rast. Men när det blåser och pissregnar och man bara vill komma framåt, då är det banne mig rätt skönt att bara klafsa på!


/Per (som trivs med gummistövlar och GT-brallorna dragna över skaften, knäpta runt vaderna)
 
Rungá; sa:
Stövlar går bra men se till att de är stadiga. Kängor bör ha höga skaft för att lättare kunna komma över mindre bäckar och vattensamlingar. Men har du bar lågskaftade så plöj inte ner pengar på nya. Prova det du har.

Har själv tvingats välja låga kängor inför en vandring i Sarek. Eftersom jag varit i Sarek förr och insåg att det är en klar fördel med höga skaft så komletterade jag kängorna med höga damasker (hemtillverkade av ett par gamla regnbyxor). Funkade ypperligt (inget vatten in via skaften)

default.asp')
Lycka till med skovalet ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Coverboots!

pfjell; sa:
Strunta i stövlar men komplettera kängorna med ett par Lundhags Coverboots. De fyra hektona är mycket värda, när man kommer till iskalla glaciärjokkar... Dra coverbootsen utanpå kängorna. Nu klarar du de flesta vad (djupare ska du ändå undvika - vid gränsfall dra regnbyxorna över och spänn en rem runt). Att kunna ta det lugnt och slippa iskylan gör vaden mycket säkrare!
Köp minst en storlek större än dina kängor.
Hälsningar Pär

Håller med fullt ut!! Aldrig mer en vandring utan Coverboots.

default.asp')
Coverbootsanvändaren ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Coverboots

Kan bara instämma, Lundhags coverboots är super. De extra hektona är väl värda att bära. Lite "för stora" boots underlättar på- och avtagning.

Lycka till /Leif
 
fson; sa:
Den där proceduren att sätta sig ner, kränga av ryggan ta fram sandaler eller regnbyxor och gummiband, vada över och sedan omvänt funkar helt ok. -Enstaka gånger, när det är soligt och fint och man ändå känner för en rast. Men när det blåser och pissregnar och man bara vill komma framåt, då är det banne mig rätt skönt att bara klafsa på!
Samma visa i bl a Passtavagge. Har aldrig räknat vaden mer noga än till siffran "många", men där någonstans börjar man känna hur tröttsam proceduren är med låga kängor. Sen ska vi inte tala om att kängor tenderar att börja läcka utan att det syns, och utan att det går att laga. Efter flera somrar med kängor i Sarek har jag nu gett upp och inhandlat ett par DeLuxe-stövlar. Får se hur de står sig i sommar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1

Liknande trådar