Sarek Suorva till Kvikkjokk.

Jag ska eventuellt gå sträckan första eller andre veckan i september (10-14 dagar):
Suorva
Sliehchok (vid den lilla sjön)
Hallji (rundarväster)
Oarjep Atjek
Tjårok (sjön nedanför 1074) Mellan Jåtok och Alep Skalarippe Oarjep Tjieravjavrre Luep Gassavaravarsj
Vada Suottasjjågsj
Fortsätter och rundar Nijak (Alternativt gå Nijakvagge och om kämparglöden och vädert vill sig så kanske en topptur på Nijak)
Routhesvagge
Algavagge
Nijejdariehpvagge
Sarves
Luottholahko
Vadar Nära Lulep Njaotsojavrre (Hört att det ska vara enklast) Goabrekjavrasj
Buojdes Rounas, Habrees Vallevagge, Kvikjokk.

Rimligt på 14 dagar ?

Alternativt: Gå ner längs Loametjåhkkå, ner till Sähkok, Pårek och vidare ner till kungsleden till kvikkjokk.

Jag skulle uppskatta lite input gällande vad, svårigheter, terräng, hinder. I de norra delarna ska ju Suottasjjågsj vara knepig att vada. Har läst en del av Grundsten men Sträckan innan Nijak är jag lite osäker på hur den är.

Är det någon här som har gått en liknande sträcka, eller delar av den?

Förövrigt är jag van fjällvandrare och går helst oledat och undviker leder så gott det går men har inte varit i Sarek mer än gjort avstickare några få dagar.
 

Bilagor

  • image (2).png
    image (2).png
    2.9 MB · Visningar: 92
Det låter rimligt tidsmässigt. Vi gick till stora delar samma sträcka 2014, undantag att vi startade i Ritsem/Änonjalme och gick Routesvagge via Treparksmötet på 9,5 vandringsdagar. Vi gick dock inte upp på Luhtolahto på den turen utan rundade från Sarvesvagge in i Njoatsosvagge precis innan höjden 1207 vilket var en smidig väg.
Jag har inte rundat Niak eller den tur du tänkt starta, men har en tanke på att gå del av den sträckan nu i augusti, om jag nu kommer iväg ( fick just ett sms från SJ som säger att jag kommer att missa mitt byte i Umeå på uppresan pga signalfel med risk att jag missar en hel dag av min planerade tur som jag inte riktigt har marginal för…)
 
Det låter rimligt tidsmässigt. Vi gick till stora delar samma sträcka 2014, undantag att vi startade i Ritsem/Änonjalme och gick Routesvagge via Treparksmötet på 9,5 vandringsdagar. Vi gick dock inte upp på Luhtolahto på den turen utan rundade från Sarvesvagge in i Njoatsosvagge precis innan höjden 1207 vilket var en smidig väg.
Jag har inte rundat Niak eller den tur du tänkt starta, men har en tanke på att gå del av den sträckan nu i augusti, om jag nu kommer iväg ( fick just ett sms från SJ som säger att jag kommer att missa mitt byte i Umeå på uppresan pga signalfel med risk att jag missar en hel dag av min planerade tur som jag inte riktigt har marginal för…)
Tack för info! Aj, ja flyg är säkrare och ofta billigare (om man jämför med egen sovvagn.) Hoppas att du kommer fram iallafall!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2

Liknande trådar