Förhållandena kan variera
mycket från ett år till ett annat. År 1970 startade min kompis och jag 10 juni från Kvikkjokk upp via Pårek. Hur fint som helst. I passet i Lullihavágge 1350 m hade vi en del besvärlig snö men annars inga problem. Efter 10 dagar kom vi åter till Kvikkjokk lagom till att turiststationen öppnade midsommarafton 19 juni.
År 2015 startade vi samma väg 24 juni. Det var då rätt mycket snö redan på Pårekslätten och vadet vid Pårekjaure var ogörligt. Vi kom inte ens fram till det då de sista 50m fram dit bestod av en djup snösörja helt indränkt i vatten. Vi fick då ändra våra planer. Det har jag skrivit en artikel om
här på utsidan.
Jag vill inte avråda från att gå i Sarek från midsommar men man måste vara beredd på särskilda svårigheter. Det bästa är om man kan få information om snöläget i förväg så att man kan anpassa tidpunkten för vandringen. Ljuset i Sarek vid midsommartid är fantastiskt. Ta med solkräm med hög solskyddsfaktor. År 1970 brände vi helt upp våra näsor. Det är också mycket snö på topparna och de ser mycket vildare ut än på sensommaren.
Andra anmarschvägar än via Pårek kan vara bättre, tex Tarradalen, Suorva, eller Saltoluokta. Vid Ritsem börjar båtarna gå först en vecka efter midsommar.
Jag själv hoppas kunna starta en Sarekvandring från Kvikkjokk omkring 10 juni i år. Är läget för dåligt får jag vänta in bättre förhållanden, kanske delvis på plats. Kvikkjokk med omgivningar är fint.
Fowwe här på Utsidan har gjort tidiga vandringar i Sarek och skrivit om dem. Läs där!