De 68 av er som läst mitt senaste blogginlägg vet redan att jag och en kompis ska upp till Sarek för en skidtur kring påsk. Dock inte förrän år 2009. (Ja, jag vet att jag är fruktansvärt tidigt ute, men det här är en karamell jag ska suga på länge.) Min vintervana är begränsad. En hel del stugturer har jag gjort och även legat i snöbivack och tält några nätter, men tillgången/närheten till stugor har alltid funnits. Så ej i Sarek. Nu finns det två områden jag har funderingar kring: Utrustning & Färdväg.
Utrustning:
Vi kommer att ha (hyra?) pulka. Är det Fjellpulken som gäller? Storlek?
Hur fungerar vallningsfria skidor tillsammans med pulka?
Räcker det om vi har en pulka och en 50-säck?
Hur varma sovsäckar?
Hur varma kläder? Dunjacka av värsta sorten?
Regnkläder?
Dubbla liggunderlag?
Hur mycket gas om man måste smälta snö till all matlagning? Finns det någonstans där man kan räkna med rinnande vatten?
Vad är absolut nödvändigt att ha med? Vad är önskvärt?
Färdväg
Det "naturliga" vägvalet är väl Ritsem-Aktse och sedan Kvikkjokk eller Saltoluokta.
Jag har för mig att någon här på Utsidan åkte i öst-västlig riktning, med start i Sulitelma?
Ni som varit där: Berätta för mig om er färdväg och era eventuella vedermödor. Finns det andra bra färdvägar? Finns det rent av någon toppbestigning som är "ett måste".
Och till sist: Hur ensam är man en påsk i Sarek?
HåkanF
PS Länktips mottages tacksamt.
Utrustning:
Vi kommer att ha (hyra?) pulka. Är det Fjellpulken som gäller? Storlek?
Hur fungerar vallningsfria skidor tillsammans med pulka?
Räcker det om vi har en pulka och en 50-säck?
Hur varma sovsäckar?
Hur varma kläder? Dunjacka av värsta sorten?
Regnkläder?
Dubbla liggunderlag?
Hur mycket gas om man måste smälta snö till all matlagning? Finns det någonstans där man kan räkna med rinnande vatten?
Vad är absolut nödvändigt att ha med? Vad är önskvärt?
Färdväg
Det "naturliga" vägvalet är väl Ritsem-Aktse och sedan Kvikkjokk eller Saltoluokta.
Jag har för mig att någon här på Utsidan åkte i öst-västlig riktning, med start i Sulitelma?
Ni som varit där: Berätta för mig om er färdväg och era eventuella vedermödor. Finns det andra bra färdvägar? Finns det rent av någon toppbestigning som är "ett måste".
Och till sist: Hur ensam är man en påsk i Sarek?
HåkanF
PS Länktips mottages tacksamt.