Har gjort Ahkka glaciärfritt. Visst, man slipper glaciär men du får istället ganska många höjmeter extra om du tänker följa kammen. Mycket upp och ner. Tuff tur. Tog oss ca 20 h från bäckravinen-kammen-Borgtoppen-Båda Ahkkatopparna ink haket-bäckravinen igen. Skrivet lite om det här: http://www.utsidan.se/cldoc/kebnekaise-kaskasatjakka-och-ahkka_12714.htm
Men Ahkka är magiskt.
Mycket givande läsning! Stort tack.
Glaciärfritt är vårt enda alternativ då vi saknar tillräcklig kunskap och utrustning för att göra det på ett säkert sätt. Men även det står på att göra-listan framåt i tiden!
Kaskasatjåkka var för övrigt också med i tankarna från början men tidsbudgeten möjliggör det inte denna gången
Ett par andra varianter att nå läger nedanför sarektjåkkås nordtopp som jag gjort, och skulle tro är lite snabbare och finare, är att gå från sourva. Då kan man gå "normalvägen" genom skogen. Eller ännu bättre; att gå i princip rakt mot nordtoppen från sourva. Jag har inte kartan framför mig, men man går en uppförsbacke strax norr om dämningen och upp på högfjället direkt. Mycket fin utsikt över Akka. Tar ca 1,5-2 dagar att nå kammen och man kan då sätta upp camp en bit upp mot nordtoppen.
Har faktiskt tagit ut en alternativ rutt som börjar i Vakkotavare/Suorva istället för Saltoluokta. Även denna sträcka beskrivs ju i Grundstens bok. Kanske är värt att fundera mer på. Tack!
OK, nordtoppen, jag läste lite snabbt där.
Tja, jag har all respekt för att när man har föreställt sig ett projekt så är det svårt att släppa. Och det har alla möjligheter att bli en tur full av upplevelser!
Har inte själv gjort de sträckorna men har gjort en del andra vandringar och med den inställningen som ni verkar ha ska det inte vara några problem.
Ni har två extra dagar inplanerade, ni planerar för ev toppturer OM det är möjligt och lämpligt utifrån rådande omständigheter och ni verkar dessutom medvetna om att det kan komma att bli långa tunga dagspass.
Det är bara att köra på för om ni inte gör det kommer ni nog ångra att ni inte försökte er på det projekt som ni planerat.
Det värsta som kan hända (bortsett från ev olyckor...) är ju egentligen att ni missar ert tåg i Kiruna och det kan man ju leva med...
Tackar för dom inspirerande orden
Det känns bra att den tänkta turen åtminstone inte är rent korkad, om än potentiellt svår och tung!