Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg?

Har gjort Ahkka glaciärfritt. Visst, man slipper glaciär men du får istället ganska många höjmeter extra om du tänker följa kammen. Mycket upp och ner. Tuff tur. Tog oss ca 20 h från bäckravinen-kammen-Borgtoppen-Båda Ahkkatopparna ink haket-bäckravinen igen. Skrivet lite om det här: http://www.utsidan.se/cldoc/kebnekaise-kaskasatjakka-och-ahkka_12714.htm
Men Ahkka är magiskt.

Mycket givande läsning! Stort tack.
Glaciärfritt är vårt enda alternativ då vi saknar tillräcklig kunskap och utrustning för att göra det på ett säkert sätt. Men även det står på att göra-listan framåt i tiden!
Kaskasatjåkka var för övrigt också med i tankarna från början men tidsbudgeten möjliggör det inte denna gången :)

Ett par andra varianter att nå läger nedanför sarektjåkkås nordtopp som jag gjort, och skulle tro är lite snabbare och finare, är att gå från sourva. Då kan man gå "normalvägen" genom skogen. Eller ännu bättre; att gå i princip rakt mot nordtoppen från sourva. Jag har inte kartan framför mig, men man går en uppförsbacke strax norr om dämningen och upp på högfjället direkt. Mycket fin utsikt över Akka. Tar ca 1,5-2 dagar att nå kammen och man kan då sätta upp camp en bit upp mot nordtoppen.

Har faktiskt tagit ut en alternativ rutt som börjar i Vakkotavare/Suorva istället för Saltoluokta. Även denna sträcka beskrivs ju i Grundstens bok. Kanske är värt att fundera mer på. Tack!

OK, nordtoppen, jag läste lite snabbt där.

Tja, jag har all respekt för att när man har föreställt sig ett projekt så är det svårt att släppa. Och det har alla möjligheter att bli en tur full av upplevelser!

Har inte själv gjort de sträckorna men har gjort en del andra vandringar och med den inställningen som ni verkar ha ska det inte vara några problem.
Ni har två extra dagar inplanerade, ni planerar för ev toppturer OM det är möjligt och lämpligt utifrån rådande omständigheter och ni verkar dessutom medvetna om att det kan komma att bli långa tunga dagspass.
Det är bara att köra på för om ni inte gör det kommer ni nog ångra att ni inte försökte er på det projekt som ni planerat.
Det värsta som kan hända (bortsett från ev olyckor...) är ju egentligen att ni missar ert tåg i Kiruna och det kan man ju leva med...

Tackar för dom inspirerande orden :)
Det känns bra att den tänkta turen åtminstone inte är rent korkad, om än potentiellt svår och tung!

Eller ännu bättre; att gå i princip rakt mot nordtoppen från sourva. Jag har inte kartan framför mig, men man går en uppförsbacke strax norr om dämningen och upp på högfjället direkt. Mycket fin utsikt över Akka. Tar ca 1,5-2 dagar att nå kammen och man kan då sätta upp camp en bit upp mot nordtoppen.

Jo, har läst om en tur någonstans här på utsidan som jag är sugen på men inte gått själv ännu. Om jag kommer ihåg det rätt så blir det ungefär så här: Upp vid Sliehkkojávrre, runda Átjek-sjöarna (söder om?) förbi sjö 1074 och ner i Guhkesvágge ungefär norr om höjden 1274. Det Ska vara kalasfin utsikt när man kommer fram till Guhkesvágge. Tror att det kan vara ganska stenigt bitvis så det är nog ingen genväg tidsmässigt.

Men det allra största frågetecknet om man har siktet inställt på Sarektjåhkkås nordtopp och kommer från det här hållet är Guhkesvákkjåhkå. Personligen skulle jag inte räkna med att komma över detta vattendrag här (vet dock att dHANScan har beskrivit ett vadställe i dessa trakter någonstans på utsidan). Om ni prioriterar att ta er snabbt och enkelt till nordtoppen så lär det vara bättre att sikta på bron.

Allt beror på vandringsvana/erfarenhet.
10 dagar innebär hög vikt om du inte packar lätt eller ultralätt. Därmed är frågan vad ni vill få ut av vandringen. Avslappning eller prestationsångest.
Man kan ju fylla på med mat och bränsle i Ritsem, så packningsmässigt behöver det inte bli mer än för två kortare vandringar.

Man kan ju fylla på med mat och bränsle i Ritsem, så packningsmässigt behöver det inte bli mer än för två kortare vandringar.

Även Kaitumjaure stugorna och Kebnekaise fjällstation har försäljning, så på den sträckan kan man vandra lättare. Ritsem har även tvättmaskin man kan hyra vid behov.

Jo, har läst om en tur någonstans här på utsidan som jag är sugen på men inte gått själv ännu. Om jag kommer ihåg det rätt så blir det ungefär så här: Upp vid Sliehkkojávrre, runda Átjek-sjöarna (söder om?) förbi sjö 1074 och ner i Guhkesvágge ungefär norr om höjden 1274. Det Ska vara kalasfin utsikt när man kommer fram till Guhkesvágge. Tror att det kan vara ganska stenigt bitvis så det är nog ingen genväg tidsmässigt.

Men det allra största frågetecknet om man har siktet inställt på Sarektjåhkkås nordtopp och kommer från det här hållet är Guhkesvákkjåhkå. Personligen skulle jag inte räkna med att komma över detta vattendrag här (vet dock att dHANScan har beskrivit ett vadställe i dessa trakter någonstans på utsidan). Om ni prioriterar att ta er snabbt och enkelt till nordtoppen så lär det vara bättre att sikta på bron.

Jag skulle tro att det är ungefär samma väg som vi gick, men jag måste jämföra med en karta för att vara säker. Vad jag kommer ihåg så var terrängen enkel hela vägen och jag har inte minne av någon överdrivet jobbig blockterräng. Vadet minns jag som mycket enkelt, tror inte ens att jag blev blöt om fötterna. Men nu är det nog en av mina specialiteter att hoppa mellan stenar :) Det är först längre ner i dalen som vadet får annan karaktär tror jag. Beror förståss på förhållanden också... vi behövde inte lägga om rutten för att vada, det var bara att gå rakt fram mot nordtoppen. Vi siktade iofs något norr om nordtoppen eftersom vi gick upp på glaciären och stortoppen dagen efter, men det borde inte göra någon skillnad.

Det var precis så vi gick, möjligen söder om 1274, det minns jag inte helt men det spelar nog ingen roll. 2011. Bifogar en inspirationsbild på nordtoppen :)

Bilagor

• Sarek-132.jpg
    Sarek-132.jpg
    48.8 KB · Visningar: 563

Jajamän, kalasfin utsikt är ordet, och den är ännu finare något söderut (dvs söder om Tjievratjåhkkå 1423). Både jag och dHANScan har inventerat fåglar just här och jag kan meddela att en förnämlig väg ner i Guhkesvágge går på södra sidan av ravinen där Tjievrajågåsj rinner. Då ligger man bra till för Nordtoppen också. Guhkesvákkjåhkå kan vadas här, något uppströms utflödet av Tjievrajågåsj. Jag letar gärna reda på information om vadställena om så önskas.

/Hans

Har haft tid att fundera några ögonblick på er tur. Råd som man ger beror ju på vilka man ger det till och jag känner inte er. Men den skissade vägen förutsätter både att ni har god fjällvana och är vältränade om projektet ska kunna genomföras ungefär som ni tänkt. Och att ni får hyfsat väder.

Dag 1 och 2 tror jag är möjliga till till basläger i Guhkesvagge, och kanske ni rentav hinner upp på Nordtoppen (jag tror att start från Suorva ökar chanserna att lyckas). Nästa dag är det över 2 mil till Ahkkas fot, i bland annat stenig och rätt så komplicerad terräng på Gassalahkå. Jag skulle inte tro att ni kommer upp på Ahkka den dagen (då är ni stålmän ;-), utan först den 23:e.

Nästa dag är det bortåt 2½ mil till Änonjalmme, i en terräng som Grundsten inte verkar se som problematisk, men det gör nog alla andra. Stenig, ravinrik björkskog på Ahkkas östsida som drar ner farten. Men man behöver inte gå ända fram, båten går väl på förmiddagen (kolla det) så man hinner gå ganska långt på morgonkvisten nästa dag. Således bör ni kunna ta båten på förmiddagen 25 augusti.

Efter båtfärden ska bussen till Vakkotavare passas, och det blir lite väntetider. Och då är frågan om ni hinner så långt som till Teusajaure redan den 25:e. Och om stugvärden kan tänka sig att hämta er med båt även ganska sent på dagen (jag vet inte hur deras rutiner är).

Om fortsättningen vet jag inte så mycket, jag har aldrig varit där.

Jag vet inte om alla i tråden häller med, men sammanfattningsvis skulle jag alltså kalkylera med en dag till. Men ni har ju bestigningarna i Sarek som buffert att ta till om strapatserna tar mer tid än ni förväntat. Det är en ambitiös tur och ingen vanlig fjällvandring, inte ens en vanlig Sarektur. Och med chans till många fina upplevelser. Jag önskar er lycka till på färden!

Efter båtfärden ska bussen till Vakkotavare passas, och det blir lite väntetider. Och då är frågan om ni hinner så långt som till Teusajaure redan den 25:e. Och om stugvärden kan tänka sig att hämta er med båt även ganska sent på dagen (jag vet inte hur deras rutiner är).

Om fortsättningen vet jag inte så mycket, jag har aldrig varit där.

Kan tillägga att om ni kommer fram till Vakkotavare på em och om vädret tillåter satsa på att ta er en 5-10km norrut. Efter stigningen i björkskogen vid Vakkotavare är det fin vandring och det finns bra möjligheter att slå läger på höjden innan ni påbörjar nerstigningen mot Teusajaure. Över Teusajaure var det roddbåtar sist jag var där (skall ros tillbaka) så räkna med lite tid att korsa sjön.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
kjegoreri Keb verses Sarek Fjällvandring 8
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg