Hej på er,
Igår lördag den 7:e juli kom jag hem från en Sarek-tur.
Start: Suorva
Mål: Staloluokta
Väg: Niento-Pierikjaure-Skarja-Alkavagge-Miellätno-Staloluokta.
Det var mycket snö, stundtals även i dalgångarna, mycket smältvatten.
Bäckar som brukar vara torra eller knappt märkbara var nu vadningsbara.
Ingången till Alkavagge från Skarja var helt snötäckt när man passerat bäcken innan Alkavagge.
Alkavagge var torr.
Väldigt få grönt gräsbevuxna områden ty snön hade nyss smält bort så de mesta av dessa områdena var brunt gräs från förra året.
Ovanligt många Fjäll-labbar, har inte sett så många sammanlagt under mina vandringstider (och det är lång tid).
Myggen får jag icke förglömma, ja, de fanss och de var många, åtminstone från Alkavagge till Stalo.
Upplevde också en extremt otrevlig sak, sol-strålar som näst intilll känndes som på en strand i Mallorca = Brände armarna + ansiktet.
Har aldrig tidigare hänt mig under sommar-tid i fjällen.
Men det äro nya tider i antågande med andra ord.
Så en liten men viktig detalj.
På fjällkartan BD10, daterad december 2006 så finns inte bron över Mielätno utmärkt.
Bron finns i verkligheten, den går att använda för att gå över.
Bägge sidorna av bron har tydliga skyltar där det står "Tillträde förbjudet" , "Får ej användas" osv osv
Ryktet säger att två parter har varit oense om vem som äger bron och sedan då vem som ansvarar för bron.
Men du som varit i Sarek förrut du vet att Sarek är Sarek och det är dit man går för att inte träffa folk.
(Det finns andra sådana ställen också).
När kan jag rekommendera en Sarek-tur då, tja då får jag väl säga som den Danska ölreklamen sa för några år sedan.
"VERGANG"
Lycka till, avundas era kommande turer denna sommar.
Mvh
Anders Gunnare
http://www.enfotograf.se
Igår lördag den 7:e juli kom jag hem från en Sarek-tur.
Start: Suorva
Mål: Staloluokta
Väg: Niento-Pierikjaure-Skarja-Alkavagge-Miellätno-Staloluokta.
Det var mycket snö, stundtals även i dalgångarna, mycket smältvatten.
Bäckar som brukar vara torra eller knappt märkbara var nu vadningsbara.
Ingången till Alkavagge från Skarja var helt snötäckt när man passerat bäcken innan Alkavagge.
Alkavagge var torr.
Väldigt få grönt gräsbevuxna områden ty snön hade nyss smält bort så de mesta av dessa områdena var brunt gräs från förra året.
Ovanligt många Fjäll-labbar, har inte sett så många sammanlagt under mina vandringstider (och det är lång tid).
Myggen får jag icke förglömma, ja, de fanss och de var många, åtminstone från Alkavagge till Stalo.
Upplevde också en extremt otrevlig sak, sol-strålar som näst intilll känndes som på en strand i Mallorca = Brände armarna + ansiktet.
Har aldrig tidigare hänt mig under sommar-tid i fjällen.
Men det äro nya tider i antågande med andra ord.
Så en liten men viktig detalj.
På fjällkartan BD10, daterad december 2006 så finns inte bron över Mielätno utmärkt.
Bron finns i verkligheten, den går att använda för att gå över.
Bägge sidorna av bron har tydliga skyltar där det står "Tillträde förbjudet" , "Får ej användas" osv osv
Ryktet säger att två parter har varit oense om vem som äger bron och sedan då vem som ansvarar för bron.
Men du som varit i Sarek förrut du vet att Sarek är Sarek och det är dit man går för att inte träffa folk.
(Det finns andra sådana ställen också).
När kan jag rekommendera en Sarek-tur då, tja då får jag väl säga som den Danska ölreklamen sa för några år sedan.
"VERGANG"
Lycka till, avundas era kommande turer denna sommar.
Mvh
Anders Gunnare
http://www.enfotograf.se