Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka.

Tack för alla svar! Jag tror det lutar att vända på det och sluta i Kvikkjokk. Skulle det bli någon tid över i slutet tror jag också att Kvikkjokk är trevligare. Jag har aldrig varit där, men ritsem minns jag som ganska nedslående.

Tack för alla svar! Jag tror det lutar att vända på det och sluta i Kvikkjokk. Skulle det bli någon tid över i slutet tror jag också att Kvikkjokk är trevligare. Jag har aldrig varit där, men ritsem minns jag som ganska nedslående.

Kvikkjokk som by är helt underbar med den lilla kyrkan i centrum och vyn över Mierdekjávrre och Gaskkájvo är intagande.

Däremot har kvaliteten på verksamheten i själva STF-gården ifrågasatts i bland annat en tråd här på utsidan. Jag har dock inte första-hands-uppgifter för att själv bekräfta detta.

Väcker liv i den här gamla tråden med några nya frågor.

1) Sierggajåhkå - är den något problem att ta sig över? Är det mer lättvadat någon särskild stans?

2) Vi siktar på att gå via sarvesvagge/niejdariehpvagge från Alggavagge till Tarraluoppal. Vilken väg är bäst när man kommit ut ur sarvesvagge till Tarraluopal? Eller är det bara att gå "rakt på"? Öster eller väster om sjöarna (Vassajajavratja m.fl)

3) Vi fick aldrig riktigt någon klarhet i om det finns någon bro över Miellädno vid Alggajaure? Troligen paserar vi inte här men bra att veta om vi skulle ändra oss under turen.

Tack på förhand/Albin & Kerstin

Väcker liv i den här gamla tråden med några nya frågor.

1) Sierggajåhkå - är den något problem att ta sig över? Är det mer lättvadat någon särskild stans?

Det ska normalt inte vara något problem. Jag vadade cirka fem hundra meter uppströms sammanflödet med Sjpietjavjåhkå och vattnet passerade aldrig över ankeln. Detta var i och för sig i början av september och markerna var torra, men i allmänhet har jag aldrig hört någon varna för det vadet; inte heller Grundsten.

2) Vi siktar på att gå via sarvesvagge/niejdariehpvagge från Alggavagge till Tarraluoppal. Vilken väg är bäst när man kommit ut ur sarvesvagge till Tarraluopal? Eller är det bara att gå "rakt på"? Öster eller väster om sjöarna (Vassajajavratja m.fl)

Enklast är att inte ta alltför mycket höjd utan att hålla väster om de sjöar du nämner. Terrängen är dock rätt sumpig och kuperad med många små kullar, så det är ingen klassisk skön-vandring i Padjelanta-stil. Men sådan är terrängen även högre upp, varför det kan vara förenat med minst ansträngning att hålla sig relativt nära Vassjajåhkå (och därigenom slippa ta onödig höjd ni ändå förlorar då ni ska ned till Tarraluoppal). Däremot kan jag rekommendera att ni tar höjd när ni på väg ut ur Sarvesvágge passerar mellan Tjågnorisvaratj och Tjågnoristjåhkkå. Från passhöjden får ni en fin blick in i Sarvesvágge samt västerut mot Alep Sarvesjåhkå och Padjelanta. Bilden nedan är tagen mot väster från denna passhöjd.
IMG_0705.jpg

3) Vi fick aldrig riktigt någon klarhet i om det finns någon bro över Miellädno vid Alggajaure? Troligen paserar vi inte här men bra att veta om vi skulle ändra oss under turen.

Förra säsongen fanns en bro över Miellädno norr om Álggájávrre.

Glömde i och för sig ett tungt argument för att hålla höjd på vägen till Tarraluoppal (jag har vandrat sträckan ett flertal gånger) och det är om ni vill passa på att kika ned i Njoatsosvágge. Det kan vara mödan värt att från Tjågnorisjavratj vid vackert väder vandra upp mot pasströskeln ned mot Njoatsosvágge för att beskåda den fint utskurna dalen och de sjöar som trängs i dess vagga. Därefter är det bekvämt att fortsätta hålla en viss höjd och inte gå ned i Vassjajåhkås dalgång direkt. Dock tror jag ändå att det kommer att finna sig naturligt att gå väster om sjön Vassjajavratj.

tack!

Vill bara tacka alla er som hjälpt oss med planeringen! Vi fick en fin tur med fantastiskt väder. På nio dagar regnade det sammanlagt tre-fyra timmar! Vi började i Ritsem, gick via Guohpervágge till Smailaträffen. På grund av sjukdom blev vi tvungna att ändra planen och gå Ruohtesvágge tillbaka Ritsem för att hinna hem i tid men även det blev en fin vandring. Sareks södra delar får vänta till nästa år.

Vi har tänkt sammanställa en enkel reseberättelse och lite foton så småningom. Återkommer när det är klart.

Albin och Kerstin

Gustav Cronhamn

Om du följer Vállevárre upp i Vállevágge så måste du tänka på nerfärden till Tjouldavágge. Du måste vada Ruonasvágge högt upp, annars hamnar du i en mycket brant ravin.
Buojdesjåhkå vadas ovanför Tjuoldajåhkkå och det vadet är ca 20 meter.
Sen ska du ligga på västra sidan om jåhkkarna till Álggajávre och där fanns det en båt (år 2007) som dock hade myc´ket bristfälliga åror.

Tjouldavágge var mycket blöt och det var ett vad vid Álggavágge innan man kom till Guohpervágge.
Sen har jag gått andra vägar gentemot din planerade rutt.

//Go tur!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
oda SAREK sommar 2011 Fjällvandring 4
kollebolle Vandringtips i Sarek/sommar Fjällvandring 19
oskarlin Sarek i sommar Fjällvandring 4
b1ff Padjelanta/Sarek i sommar - tips sökes Fjällvandring 14
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg