Trevlig färdväg
Lukas, vi skall gå en liknande väg som du har inritad på din karta i slutet på augusti.
Istället för att följa kanten på rapadalen (har redan gått den sträckan) kommer vi att gå över njunjes och ta oss ner i pastavagge via passet vid dagarjaure, kan bli spännande med lite "klättring" där.
Efter Neitareppevagge kommer vi fortsätta i sarevesvagge, ner till Gaskasvagge och via Jeknajaure ta oss till pårte/kvikkjokk.
Vi har inte tid för en längre tur men jag tror din västra variant är mycket fin. Jag skulle dock följt låptokjaures kant, tjouldajåkkå och öster om ruonas till Habres.
Ungefär vid renvaktarstugan i sarvesvagge (mitt för luotholahko) finns en riktigt fin kanjon utsvarvad i berget av jokken. Sevärd.
Såg på din karta att du har en prick vid Tielma. Från plantån vid tielmajaure har man en riktigt fin utsikt mot rapaselet, kanske en av de bästa vinklarna på det. Snyggt inramat av Pielloreppe och Låddepakte.
Vallevagge och Vallevarre är riktigt fint och ger bra utsikt mot Njåtosvagge och Pårtemassivet. Se till att hålla höjd i Vallevagge bara, det kan vara ide att gå ändå upp på vallespiken vid bra väder. Det är lite ont om vatten på vallevarre, det finns några små sjöar närmast vallespiken men annars är det torrt.
Lasse, var gärna lite mer specifik med vilken tur ni planerat (start och slutpunkt, ungefärlig rutt). Det låter annars helt rätt att inte ha så bråttom, vid dåligt väder och före är en dryg mil ganska lagom för en dag.
Mvh
Björn