Sarek i Rött och gult - när?

När kommer de fina höstfärgerna till Sarek? När kommer frostnätterna? Jag vet att det varierar en hel del, men en fingervisning vore bra.

September

Hej!

Färgspelet kan vara ganska lång tid, eftersom björkskogen avlöses av fjällhedarna. September är ett säkert kort. Och ju torrare sommar, desto intensivare färger, och v v.

Mvh Bert

Japp, september är bra. Inga mygg eller tyskar och som sagt chans till ett sprakande färgspel. Skulle tro att en vecka, eller två, in i september ger störst chans att se så mycket fyrverkeri som möjligt.

/Håkan

Näää...

Håkan K; sa:
...Inga mygg eller tyskar ...
/Håkan
Instämmer inte, och som varning för (eller 'till' eller...? - tyskar kan ju inte använda prepositioner på rätt sätt och vis) alla tyskhatare därute:

Lukas Hellermann, född och bosatt i Tyskland, Essen
7.9.2002 Aktse – Rapadalen (norr om Skierfe) – Smaila – Álggavàgge – Niejdariehpavagge – Sarvesvagge – Njoatsovagge – Tarrekaise – Kvikkjokk / eller Njoatsovagge – Luohtttoláhko – Lullihavágge – Gådokjåhkå – Pårek – Kvikkjokk (27.9.2002). Jfr http://www.musikwissenschaft.de/sarek/ och du är på säkra sidan.

Men inga mygg hoppas jag.

Vet inte om jag är arg eller inte, det var ju bara skämt, men... Ska bara gärna vilja tacka alla dom som har gett svar på mina frågor här på Utsidan och visad tålamod och tolerans när jag försökte kommunicera på dåligt Svenska.

Lukas

Bra att veta ;-)

Jag antar att det är så många tyskar i Norrland under säsongen är darför att det är ju helt otroligt skönt där!

Och tipsa gärna hur jag kan undvika att vara 'så hemsk tysk' i fjället. (Jag har inte ens Hilleberg...)

Lukas

OK, låt mig berätta en historia om en tysk.

Jag och min (tyska...) flickvän fjällvandrade Abisko - Mårma - Vistas - Nikkaloukta i september förra året. Efter vi kom fram till Nikka tog vi bussen till Kiruna och bodde en natt på vandrarhem. I samma rum bodde en person från Hamburg, som även kom med samma buss som vi. Han hade alla de rätta prylarna (Hilleberg, TNF dunsäck osv). Allt såg dock relativt oanvänt ut, speciellt med tanke på att det hade varit en regnig vecka. Han skulle vandrat längs nån led. Det kom fram att han kommit till Nikkaloukta och där upptäckt att det var punktering på det uppblåsbara liggunderlaget. Så vad gör man då? Försöker laga? Köper nytt uppblåsbart/vanligt liggunderlag? Nej, naturligtvis inte, han vände om! Detta efter att han investerat tusentals kronor på prylar, tågbiljetter och slösat bort några dagar på ett tåg Hamburg - Kiruna. Istället för att investera 300 kr på ett nytt liggunderlag åker han hem...

Vår enkla slutsats var att han hade förberett sin Expedition (expedition med stort E!) med alla tänkbara prylar, men glömt det viktigaste:
Kunskapen att överleva på fjället (ett rent antagande från vår sida, han kanske visste)
Och just det känns för mig ganska tyskt, att vilja ge sig ut i Vildmarken (vildmarken med stort V!), ha de rätta prylarna men sakna kunskapen. Helt klart finns det många svenskar som beter sig på samma sätt. Helt klart finns det många tyskar som är vana fjällresenärer. Men det är nåt med (naturromantiska) tyskar som gör att de suckar saligt så fort de ser en tillstymmelse till småländsk granskog eller en älg eller fjällvy.

"Vår" tysk saknade modet att ge sig ut ensam, han insåg att han var på alltför djupt vatten. Det är något som han gjorde bra.

Hur vara mindre tysk? Det behöver man inte vara, är man tysk så är man!

/Håkan

[Ändrat av Håkan K 2002-07-26 kl 11:30]

Ruska i Sarek..

Lycko er som kan ta er till Sarek i september, lite svårt för en lärare att förlägga två semsterveckor till sept. Men det kommer en dag...
Tyskar, engelsmän, spanjorer, holländare, skåningar eller tornedalingar. Det spelar ingen roll vem vi är och varifrån vi kommer eller vem vi är.
Under en färd till Kallaktjåkkå en Kristi himmelfärds helg träffade jag en same på skoter. Han blev så förvånad över att se någon däruppe den tiden på året.
- Det här är den bästa tiden, vare sig skotrar eller 'pelikaner' i fjällen, sade han.
Kom ihåg.. vi är alla 'pelikaner' i samernas land :-D // Roland

Själv gillar jag inte at möta tyskar i fjällen, men det beror väl på at jag tar mig dit för att komma ifrån hemmanstaden och till en annan värld. Tysken är i så fall symbolen för att inte hunnit långt nog ifrån tyskland än.

Men hur der det ut med svenskt perspektiv? Jag har t ex läst tipps att inte välja Kungsleden just därför 'att det finns så många tyskar där', med Lapporten - Mårma som alternativ, vilket (ironiskt nog) var mitt val i fjol (vi gick nästan densamma leden, Håkan - jag fortsätte trepassleden efter Vistas).

Är tysken i detta sammanghanget bara symbolen för trånghet och för många människa, eller finns det utterligare dimensioner? Blir det speciellt tydligt att det är gott om folk på Kungsleden om man möter tyskar (och inte t ex engelsmän)? (För mig är det som sagt så.)

Vad kan jag göra att bli (som gäst) kanske mindre synlig / störande? Jag antar, att jag är det inte som person, kanske som princip ;-) - om jag stöter på noen tysk på fjällen så är det mestadels roligt att prata en liten stund ändå, just som det är roligt att försöka prata med svenskar däruppe. Det handlar om symbolskt värde, inte inte om särskilda människor.

Och 'tyskhatare': det var inte avsett att låta hemskt illa, mer som ironi - nuancer står inte tillräckligt till mitt förfogande :)

Jag vill höra av mer dåliga erfarenheter med tyskar (och kunna säga efteråt: så här är inte jag ;-), och jag ska lära mig något.

Lukas

Tyskar som symboler...

Jag tror att ordet 'tyskar' ganska ofta används symboliskt för att i någon mån belysa att ett område är "exploaterat", t.ex. Kungsleden mellan Abisko och Singi samt Singi-Nikkaluokta. Sedan går det ju inte att komma ifrån att man ofta möter ganska många tyskar där, speciellt om man undviker den svenska industrisemestern. Det är dock inget negativt i det. Om det är fler tyskar än svenskar i de svenska fjällen så tyder det mer på att det är "för få" svenskar i fjällen. Det vore dock trevligt om inte alla gick på samma ställe även om det gör det lättare för andra att undvika värsta "rusningen"... ;)

laurentiusweg; sa:
Men hur der det ut med svenskt perspektiv? Jag har t ex läst tipps att inte välja Kungsleden just därför 'att det finns så många tyskar där', med Lapporten - Mårma som alternativ, vilket (ironiskt nog) var mitt val i fjol (vi gick nästan densamma leden, Håkan - jag fortsätte trepassleden efter Vistas).

Lukas

Vi hade tänkt att gå upp "bakvägen" upp till Tarfala och sen ner till Kebs fjällstation, men efter att ha passerat Mårmapasset i dimma och låga moln med regn såg vi ingen vits med det utan fortsatte bara ut till Nikka.

Angånde tyskar som symboler så har nog Fredrik en poäng. Tyskar = exploaterat område. Det bästa brukar som sagt vara att gå mindre omskrivna "bakvägar" eller mer svårframkomliga vägar, så möter man lagom mycket människor (det kan ju vara trevligt att möte en eller två per dag).

Dåliga erfarenheter med tyskar har jag inte. Åtminstone inte som är relaterade just till att de är tyskar. Det tycks som om tyskar skäms för att de är just tyskar. Dagens generationer kan ju knappast ställas till svars för vad som hände för 60 år sen och borde därför inte ha dåligt samvete för att de är födda tyskar.

Några påståenden om tyskar (som kanske säger mer om mig som svensk...):
- Tyskar är alldeles för besatta av älgar! Jag känner knappt inte en enda tysk som inte med jämna mellanrum säger att det han/hon mest av allt här i världen vill uppleva är att se en livs levande älg.
- Tyskar tvättar sina bilar alltför ofta.
- Tyskar har kommit längre än svenskar vad gäller användande av miljövänliga hushållsprodukter och miljövänligt framställd mat (t ex Demeter). I Sverige går det inte att, som i vilken tysk småstad som helst, hitta en Bioladen och ett komplett utbud av miljövänliga mat- och hushållsprodukter. Istället måste man leta upp ett antal affärer och köpa lite här och lite där, till högre priser dessutom.
- Tyskar vet inte hur man kör bil i rondeller (Kreiseln)
- Tyskar har ibland en tendens till att inleda med att prata på tyska när de t ex ska fråga någon om vägen. En hel del svenskar kan några ord tyska, men det uppfattas nog ganska ofta som lite ohövligt att inte inleda med något ord på svenska eller engelska.
- Tyskar kan tänka sig att ha lingonsylt på smörgåsen...

/Håkan

PS Hur är svenskar i en tysks ögon, då? Konstiga eller alldeles, alldeles underbara? Min sambo tycker naturligtvis det senare om mig...
[Ändrat av Håkan K 2002-07-26 kl 13:55]

Älgen och paradisets ljus

Det stämmer väl med älgen. Det fanns en gång en webkamera (SVD-hemsida, trot jag) med tävlingen: vem är den förste att se en älg där. Både dom stora tyska tidningar (Süddeutsche och Frankfurter) hade artiklar om det!!

Jag kan förestella mig att förtjusning i Sverige blir ganska intensiv hos många tyskar, det var t ex fallet med min sambos familj. Varje sommar i Sverige, strålande ansikten om det hörs lite svenska på tåget mellan tyska storstäder. Ett litet ljus från paradisen. 'Nästan' irrationalt :). Jämförpris, nummarlapp i apotheket, miljövänlighet, lung trafik, skolsystem, sjukvärd, alla pratar perfekt engelska, asylrätten, FN...

På fjällen? Det blir alltid bra städning i fjällstugor (men jag har sett Keb nya toppstugan...), alla tar hänsyn till naturen (men jag såg sopor under varje femte sten), alla älska lungnen därute (mountainbikare nära Gåsen!?), bara pacifister (och militär-look hos fjällvandrare) - det blev lite desillusionering, men paradsisets ljus skiner alltid genom Sverige och Svenskar.

Det finns Alfred Andersch bok 'Wanderungen im Norden', där han berättar historier 'Die Bäume des Herrn Ekelund' (Herre Ekelunds träd) och 'Rapadal' (50talet), som går ganska bra ihop med entusiasters sverigebilden. Den 'gamla, goda tiden' och den 'gode människa' lever vidare.

Det blev ganska långt! Jag jag måste lämna datorn.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg