Som de andra skriver. April är generellt mycket behagligare. Allra helst om man ska upp på lite toppar. Skillnaden är större än vad väderstatistiken antyder, när solen värmer i april. Personligen tycker jag tursäsongen blir bättre och bättre fram till att snön blir rutten av värmen. I Sarek brukar det inträffa i mitten/ slutet av maj. Efter den fasen har snön sjunkit ihop, bär åter bra igen men då brukar öppna vattendrag ställa till det.
Var i Sarek en korttur våras: Kisuris till Sourvadammen över en del av topparna i Sarektjåkka-massivet. Avbruten variant av Stora Sarektraversen. Vi gjorde det i mitten av maj. Grymt fint före på fjället, men lite gränsfall blött med skotertransporten över Akkajaure.
Själv är jag inte sugen på Sarek tidigare än mitten av april. Kanske lat och bekväm, men tidigare på säsongen är jag hellre antingen längre söderut eller i trakter där man kan sova inomhus. Ser man till lokalbefolkningen, Gällivareborna, så är de i Sarek och fjällen runt omkring i april och första hälften av maj. Helig tid för dem med skidturer, skoter och fiske. Mars är för osäkert väder, kallt.
Skillnaden med bra och dåligt väder på vintertältturer är så stor så har man förmånen med ett flexibelt arbete och övriga livsbetingelser så är det toppen att kunna åka in i Sarek på prognos. Att dra dit när det håller på att bygga upp ett högtryck.