Sanera illaluktande träkåsa

Jag har en liten oanvänd kåsa av trä som jag köpte på en marknad för många år sedan (kanske 10 –20 år).
När jag nu tänkte använda kåsan så luktar kåsan så illa att jag inte vill dricka något ur den.

Jag provade med att slipa bort inoljningen med fint sandpapper, ifall lukten beror på att oljan härsknat, men det hjälpte inte.

En bekant som jobbar i byggbranschen hävdade att det var mögel av något slag och ”sanerade” kåsan med något medel han har på arbetet. Men kåsan luktar fortfarande illa.

Finns det några fler knep att ta till, eller är det bästa jag kan göra är att lägga i kåsan sopåtervinningen?

Per

Är det mögel så är det stor risk att det finns även inne i allt trä och inte bara på ytan. Beroende på vad för olja som används så kan den både ha härsknat samt ge näring till det som växer i kåsan och orsakar stank, kan vara annat än mögel.

Du kan ju prov att hetta upp den så kraftigt du vågar i ugnen under en tid.

Det lär ju garanterat döda allt levande i den och desutom avgår ju doftämnena fortare vid upphettning.

Sprit

brukar vara rätt bra på att desinficera med. Men påverkar kanske trät negativt. 30% alkohol borde funka.

Ett annat alternativ skulle kunna vara den lösning man kan köpa på apoteket för att desinficera munhålan vid tand och käkingrepp etc http://www.fass.se/LIF/produktfakta...00505000059&DocTypeID=3&ProductName=Hexident® Den brunfärgar nog kåsan men det kanske inte är någon nackdel. Låt kåsan ligga i en plastpåse med lösningen i något dygn.

Men börja att diska med vanligt diskmedel i bägge fallen. Skölj med kokhett vatten ett par gånger därefter.

Thure

Jag ringde runt i går till några bekanta med olika bakgrund. Jag fyllde kåsan med den alkoholstarkaste sprit jag har (40 %-ig vodka)

Så jag får se/lukta vad som händer.

Just nu lukar det lika mycket sprit i köket, som det ibland gör i hissen.

Per

Om det är bakterier som ger lukt så får du död på dem om du stoppar kåsan i ugn. Kör 70 gr i en timme eller två så är det klart. Alkohol dödar också bakterier men det är nog svårt att få alkoholen att gå på djupet i tillräcklig koncentration. Sen bör du även kolla vad din kompis körde för antimögelmedel på kåsan, det kanske är giftigt på riktigt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg