tankar
Hej!
Jag vet inte hur mycket du tränat med att gå i sandaler sedan tidigare, så mina tankar kan vara helt onödiga inlägg. Om de är det kan du bortse från dom totalt och fortsätta ha en förhoppningsvis bra helg
Min egen erfarenhet av sandaler är att de kräver en del vandring innan man tränat upp de muskler som foten använder som stöd när de inte har stöd av sko eller känga. Detta är speciellt viktigt om du dessutom skall gå med tung packning. Köp sandalerna några månader innan vandring och gå in dom, inte så mycket för att skorna skall passa dig, utan för att dina fötter skall få tid att anpassa sig till skorna.
Jag håller just nu på att gå in ett par ovan nämnda Fivefingers och jag har hittat muskler i fötterna som jag inte visste att jag hade innan. I samma veva köpte jag ett par Teva Terra Fi 2, som är mer lika mina gamla sandaler och därmed fungerar utan större protester från mina fötter.
För vandring skulle jag rekommendera Teva. Många av deras modeller har en sula som liknar sulan på vandringsskor, som hjälper foten att rulla i steget. Fivefingers med tung packning kräver en hel del vandring, eftersom det är fotens egna muskler som måste jobba helt utan hjälp. Jag som går en hel del till vardags skulle inte klara av att bära 15+ kilo med Fivefingers mer än ett par dagar utan någon längre (2+ dygn) vila. Fivefingers är ypperliga vardags- och jaktskor (främst pürschjakt), men om jag skall bära tungt och länge vill jag nog ha en sula som hjälper mig mer, om jag kan välja.
Till vandringen i år som blir ca 9 dagar mellan Padjelanta och Sarek kommer det bli kängor och sandaler, men sandalerna endast för vad och som lägerskor. Jag bär en del utrustning och vill ha stabiliteten jag får i kängorna för att skona fötter och fotleder.
Hör av dig med vilket val det blir!
Negativ