Sandaler till fjällvandring

Hej!
Jag behöver hjälp att hitta sandaler till fjällvandring med tung packning om det finns såna.
jag tackar i för hand för allt hjälp.
Mvh
Mario
 
tankar

Hej!

Jag vet inte hur mycket du tränat med att gå i sandaler sedan tidigare, så mina tankar kan vara helt onödiga inlägg. Om de är det kan du bortse från dom totalt och fortsätta ha en förhoppningsvis bra helg :)

Min egen erfarenhet av sandaler är att de kräver en del vandring innan man tränat upp de muskler som foten använder som stöd när de inte har stöd av sko eller känga. Detta är speciellt viktigt om du dessutom skall gå med tung packning. Köp sandalerna några månader innan vandring och gå in dom, inte så mycket för att skorna skall passa dig, utan för att dina fötter skall få tid att anpassa sig till skorna.
Jag håller just nu på att gå in ett par ovan nämnda Fivefingers och jag har hittat muskler i fötterna som jag inte visste att jag hade innan. I samma veva köpte jag ett par Teva Terra Fi 2, som är mer lika mina gamla sandaler och därmed fungerar utan större protester från mina fötter.
För vandring skulle jag rekommendera Teva. Många av deras modeller har en sula som liknar sulan på vandringsskor, som hjälper foten att rulla i steget. Fivefingers med tung packning kräver en hel del vandring, eftersom det är fotens egna muskler som måste jobba helt utan hjälp. Jag som går en hel del till vardags skulle inte klara av att bära 15+ kilo med Fivefingers mer än ett par dagar utan någon längre (2+ dygn) vila. Fivefingers är ypperliga vardags- och jaktskor (främst pürschjakt), men om jag skall bära tungt och länge vill jag nog ha en sula som hjälper mig mer, om jag kan välja.

Till vandringen i år som blir ca 9 dagar mellan Padjelanta och Sarek kommer det bli kängor och sandaler, men sandalerna endast för vad och som lägerskor. Jag bär en del utrustning och vill ha stabiliteten jag får i kängorna för att skona fötter och fotleder.

Hör av dig med vilket val det blir!
Negativ
 
Jag har gått enstaka dagsetapper under fjällvandring i mina keen venice med 15+ kg packning - för att få omväxling mot kängorna. Funkar bra så länge terrängen är lättgången (stötdämpningen är bra + de har en rejäl tåkappa, vilket jag definitivt rekommenderar), men skulle inte ge mig ut i blockterräng eller liknande utan stödet som ett par kängor ger.
 
Keen

har ar jag också testat en modell med läder mot foten (Newport modellen kanske utgången?) och det har jag tyckt funkat över förväntan i lättgången terräng men jag har inte testat med tung packning.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vägslav Lätta sandaler till vandring? Fjällvandring 24
KohiNoor Sandaler/våtstrumpor Fjällvandring 21
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
kmike sandaler och stövlar? Fjällvandring 8
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 230
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 12
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8

Liknande trådar