Samköp av svampkorg?

Precis som alla vet att man jagar med en ränsel i skinn(ej som vapen, utan som transporthjälpmedel) så vet alla att man plockar svamp i flätad korg. Detta vet du ju oxå...
 
Lugn lugn

Snart delar sig stigen i en förgrening, en till höger en till vänster. Då kan nävernissarna ta den högra och plast och kompositfolket den vänstra........så........nu blir det lugnt i skogen igen !
 
Med erfarenhet från bådeock samt nätkassar

inkulsiv överlevnadsnätpåsen kan jag berätta att plastkorgarna inte duger för uppgiften, tryckskador och blödningar i svamparna, så det blir nog helt om och åter till ruta 1. Näver och pilkorgar har dolda fördelar förutom att min gamla Överste gillar dem med!
//J
 
inkulsiv överlevnadsnätpåsen kan jag berätta att plastkorgarna inte duger för uppgiften, tryckskador och blödningar i svamparna, så det blir nog helt om och åter till ruta 1. Näver och pilkorgar har dolda fördelar förutom att min gamla Överste gillar dem med!
//J

Varför skulle tryckskadorna bli värre i en plastkorg? Det borde snarare ha att göra med hur tjockt man packar svampen.

Botten i korgen bör varken i plast- eller näverkorg bestå av smala ribbor, utan en så jämn yta som möjligt för att fördela trycket. (Det finns ju fruktkorgar gjorda av smala järntrådar med knutar i korspunkterna - tala om effektivt för att punktera persikor..)
 
Men alla vet ju att det säkraste sättet att hitta kanonbeståndet av svamp är att inte ha något vettigt med sig att plocka i.

Med den perfekta svampkorgen i näven är det mer eller mindre garanterat att du inte hittar annat än några maskstungna flugsvampar.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg