bra att gå solo
tips till Joakim A:
jag har själv t ex vandrat Kungsleden Kvikkjokk-Saltoluokta solo år 1995 inkl Skierfebestigning i midnattssol och en topptur på Vaikantjåkkå ca 1300 m.ö.h (osäker på ny stavning) med utsikt över Rapadalen.
Har oxå tältat en vecka på vintern 1998 ensam v id Kebnekaise och gått på toppturer bla med fj'älledarna från Storumans folkhögskola....jag kan varmt rekommendera att vandra ensam.....skönt att slippa alla dryga typer.....
har oxå gjort några turer Abisko-Nikkaluokta i olika varianter ensam. Mycket trevligt och jag har vandrat under hyfsad högsäsong då jag upplevt att man kan vara rätt social ändå. Ett tips är att använda hjälptelefonen någon enstaka gång för att via Gällivarepolisen meddela när hemkomst beräknas......det är OK att använda dem trots ej akut nödsituation....jag ringde från Sälka senast har jag för mig....
Angående solotur i Jotunheimen så har jag ingen erfarenhet men går du bara hyfsat nära Spiterstulen, Glitterheim och de allra högsta topparna så träffar du många norrmän....garanterat med lätt packning.....oftast dagsturspackning ;-)
MVH Mats