Hej, här kommer en planeringsfråga inför sommarens vandring. Har läst många trådar om snarlika turer men vill ändå få input på min egen plan, eftersom det är första gången så här långt norrut. De som ska vandra är jag och min flickvän, båda i mycket god kondition och vana utemänniskor.
Vi vill gå en fem/sexdagarstur i juli/augustiskiftet. Har drömt om tur genom Sarek men har inte tiden eller rutinen som krävs för det. Min idé just nu är att gå söderut från Saltoluokta, vika av upp mot Skierfe, gå ner i dalen till Nammatj, tillbaka till Kungsleden söderut och avsluta i Kvikkjokk. Har hittat tips på lägerplats nordväst om Skierfe samt väg ner i dalen, som bifogas. Lägerplats är lila kryss och vägen ner är den andra kartan.
Min förhoppning är att kunna göra en lagom svår tur där man kan gå ledat om det blir dåligt väder, men också göra en avstickare om det blir bra. Frågan är då om detta är en god idé och om följande tidsplan är rimlig:
Dag 1: Resa till Kebnats/Saltoluokta, framme eftermiddag/kväll, läger i närheten.
Dag 2: Saltoluokta–Sitosjaure
Dag 3: Sitosjaure–Vika av mot Skierfe–Slå läger NV om Bassoajve
(Alt. vid dåliga förhållanden: Följa leden mot Aktse och övernatta där)
Dag 4: Gå ner i dalen och upp på Nammatj. Ta båten tillbaka till Aktse/Kungsleden
(Alt vid dåligt väder: Göra dagstur från Aktse upp i deltat och tillbaka.
Dag 5: Gå Aktse–Pårte
Dag 6: Pårte–Kvikkjokk
Dag 7: Hemresa från Kvikkjokk 14.00
Tacksam för alla synpunkter och tips! Även på andra turer som bjuder på ungefär samma sak.
Vi vill gå en fem/sexdagarstur i juli/augustiskiftet. Har drömt om tur genom Sarek men har inte tiden eller rutinen som krävs för det. Min idé just nu är att gå söderut från Saltoluokta, vika av upp mot Skierfe, gå ner i dalen till Nammatj, tillbaka till Kungsleden söderut och avsluta i Kvikkjokk. Har hittat tips på lägerplats nordväst om Skierfe samt väg ner i dalen, som bifogas. Lägerplats är lila kryss och vägen ner är den andra kartan.
Min förhoppning är att kunna göra en lagom svår tur där man kan gå ledat om det blir dåligt väder, men också göra en avstickare om det blir bra. Frågan är då om detta är en god idé och om följande tidsplan är rimlig:
Dag 1: Resa till Kebnats/Saltoluokta, framme eftermiddag/kväll, läger i närheten.
Dag 2: Saltoluokta–Sitosjaure
Dag 3: Sitosjaure–Vika av mot Skierfe–Slå läger NV om Bassoajve
(Alt. vid dåliga förhållanden: Följa leden mot Aktse och övernatta där)
Dag 4: Gå ner i dalen och upp på Nammatj. Ta båten tillbaka till Aktse/Kungsleden
(Alt vid dåligt väder: Göra dagstur från Aktse upp i deltat och tillbaka.
Dag 5: Gå Aktse–Pårte
Dag 6: Pårte–Kvikkjokk
Dag 7: Hemresa från Kvikkjokk 14.00
Tacksam för alla synpunkter och tips! Även på andra turer som bjuder på ungefär samma sak.