salt/sockerbehållartips

Är ändå rätt tveksam till den lilla mängden smak per sugrör, fast jag kanske har för klena kryddor! :)
Kanske det - piri-piri vill jag nog inte ha mer av på en vecka ;).
Skämt åsido, så blev jag nyfiken och mätte volymen i ett sådant tjockt sugrör. Det blev drygt 5 ml, dvs en tesked. Om det är tillräckligt måste ju bero på kryddan, matsorten och matmängden. Jag har som sagt i princip all maten färdigkryddad hemifrån, alternativt kryddan ihälld direkt ner i den avsedda torkade portionspåsen.
"Basics" som salt och peppar är en helt annan sak, där kör jag kissrör ;)

Det blir ju som nämnts ovan inga jättemängder om man använder sugrörsvarianten, men jag brukar precis som Joanna inte använda det för matlagning från grunden. Oftast har jag några sådana sugrör med salt, peppar och ytterligare ett par kryddor i ena bröstfickan på fältuniformen för att kunna piffa upp det som bjuds i skogen...

Några småförpackningar med senap och ketchup från Burger King brukar också ligga där. Sedan har ju en del kinesiska restauranger även soja och sambal oelek i småförpackning. :)

http://www.pac.se/start/Take-Away/Asiatiskt/Portionsforpackningar

Treo finns i "halvrör" numera.

Halaj!

Tack för gott tips!
Samarin/C-vitaminrör funkar också. Dock tror jag inte på att kapa dem. Halsen kommer att spricka utan överkragningen som sitter längst upp. Kanske kan man sätta dit en Seegersäkring.
Men har någon ett bra tips på behållare att förvara ghee i?
Jag funderar på en tvålkopp med ett gummiband runt, men det kanske inte blir tätt nog?

//T

(...) Men har någon ett bra tips på behållare att förvara ghee i?
Jag funderar på en tvålkopp med ett gummiband runt, men det kanske inte blir tätt nog?
//T
Mängd och förväntade utetemperaturer? Mattuber funkar bra när det är över ca 12-15 grader varmt, men det blir lätt för hårt annars, ofta även på sommaren på morgonen och kvällen - alltså precis när man har bruk för smöret.
Jag som mest vandrar på hösten och högt upp i bergen har gått över till vanlig tättslutande plastask, som jag testat tätheten på hemma. Lägger en bit matfolie emellan som extra tätning. Burk med gummipackning och/eller skruvkork + folietätning borde gå bra.

Halaj!

Jo, jag är ute efter efter en behållare som har stor öppning, och en volym som ett cigarettpaket ungefär. Så att man kan ta en klick även om det är kallt.
Jag har haft ghee i kylskåpet, och då får man nästan ha en huggmejsel för att kunna hacka loss en bit.
När jag tänker efter hade det ju varit bra om behållaren var i metall, så man kan lägga den på elden ett tag för att mjuka upp gheet.

//T

Hur mycket ska du ha med dig? Lock&Lock har riktigt bra och täta burkar som till exempel den här:

http://www.locknlockshop.eu/-se-Cla...ssic-rund-forvaringsburk--lag--100ml.-id-326/

Halaj!

Kalasbra tips!

Lustigt att jag planerar att åka till Estland nästa helg, med hojen. Då kan jag passa på och pipa förbi där, och handla burkar på plats, ifall de har en outlet. Jag ser det framför mig:
Vilken träskalle! Åker han hela vägen hit från Sverige för att handla lite burkar, när han bara kan beställa på nätet, och få hem dem på posten!
//T

Fasen åxå!!!

Pisseprovsburkar från vårdcentralen är ju av naturliga skäl vattentäta.
Skolsyster, Företagshälsovården, "någon som jobbar på sjukhuset", geoshop.cc osv.

geoshop.cc

ÄNNU en affär med saker som man behöver...
Jag är fullständigt GALEN i små burkar och flaskor.
Perfekt att ha flingsalt, fottalk, lagerblad och buljongtärningar, persilada, tryffelolja, säkerhetsnålar, spinakertejp, gummisnoddar...

Jag har redan "loggat in mig" och köpt grunkor... en drös med burkar.

Jag kommer aldrig att förlåta dig!

Tack ;o)

Mängd och förväntade utetemperaturer? Mattuber funkar bra när det är över ca 12-15 grader varmt, men det blir lätt för hårt annars, ofta även på sommaren på morgonen och kvällen - alltså precis när man har bruk för smöret.
Jag som mest vandrar på hösten och högt upp i bergen har gått över till vanlig tättslutande plastask, som jag testat tätheten på hemma. Lägger en bit matfolie emellan som extra tätning. Burk med gummipackning och/eller skruvkork + folietätning borde gå bra.

Vi som är ute en vecka och är fyra personer lägger ½kg smör i en Sia glassburk. Klart mindre kladdigt än att ha det i en Zip-plastpåse som vi hade innan och klart värt den extra vikten. Zip-påsar använder vi annars frekvent för annan matförvaring.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg