salt/sockerbehållartips

Halaj!

Inget märkvärdigt kanske, men det enkla är det geniala (eller om det var tvärtom?) sägs det ju.
På den analoga tiden fick man ju perfekta salt/sockerkar i filmburkarna, men den tiden är ju förbi, utan att behovet av dem är det. Av burkarna alltså.
Treorör är kalas till detta. Men man kan nog inte bara kapa dem till önskat mått. De kommer att spricka när man trycker ner korken gissar jag. Det behövs en förstyvning vid halsen.

Jag hade en nyckelring som hade perfekt lätt, lätt presspassning mot treoburken.
Det enda verktyg jag behövde var en brytbladskniv (även kallad mattkniv; en sån man har att kapa flygplan med)
Bilden talar för sig själv.
Jag skar ut slitsar som jag böjde ner allteftersom jag snurrade nyckelringen sakta runt, ett steg för varje slits.

Eftersom det sitter en behållare med nåt slags kristaller som suger upp fukt, i korken är dettta jättebra för att förvara salt i.

//T

Bilagor

• treo.jpg
    treo.jpg
    136.2 KB · Visningar: 1,024
Jag brukar istället använda sugrör från lämplig snabbmatsrestaurang. Kapa av cirka en centimeter från varje ända av sugröret. Vik tillbaka ena ändan av sugröret cirka en centimeter och trä över en av de nyss avklippta ändarna. Fyll sugröret med lämpligt innehåll och upprepa föregående moment i andra ändan. Då håller sig innehållet torrt oavsett väder.

Om jag är helt obegriplig får ni säga till så kan jag komplettera med bilder...

Annars finns det små plastburkar med skruvlock att köpa i "friluftsbutiker" - funkar också väldigt bra.
I övrigt kan jag nämna att jag använder ett plaströr (Reliv, dvs. huvudvärksbrustablett) för att förvara några brustabletter, nagelfil och ihoprullade plåsterlappar t.ex. + annat smått i. Jättebra, och i korken finns tidigare nämnda "behållare" som tar åt sig fukt.
(Reliv verkar inte finnas att köpa längre, men Alvedon finns i ett liknande plaströr :) )

Pisseprovsburkar från vårdcentralen är ju av naturliga skäl vattentäta.
Skolsyster, Företagshälsovården, "någon som jobbar på sjukhuset", geoshop.cc osv.

Jag har använt sådana här torkpatronsrör i 20 år och det är helt överlägset - speciellt för salt och tormjölk,pulverkaffe och liknande som antingen börjar klumpa sig eller mögla vid fukt.

Man kan hantera dom även vid stabilt regn och några droppar vatten är ingen fara.

Dom finns ju i halvlängd , tror det är alvedon eller så?? - plasttuberna går att kapa ned.
Dom finns även i andra utföranden , dubbeltjocklek - elektrolyt på XXL t.ex.

Sen finns det läkemedels burkar i fler hundra olika storlekar med torkpatron i locket.

Be vårdpersonal (eller tablettknaprare) du känner hamstra upp - dom slängs ju.

Provrör,transportrör och liknande utan torkpatron fungerar bra för matolja och som refilltub till torkpatronröret - så man behöver bara torkptronrör/burkar till det som öppnas varje dag så att säga.

Kul tråd! Kreativiteten flödar!
Jag brukar istället använda sugrör från lämplig snabbmatsrestaurang. Kapa av cirka en centimeter från varje ända av sugröret. Vik tillbaka ena ändan av sugröret cirka en centimeter och trä över en av de nyss avklippta ändarna. Fyll sugröret med lämpligt innehåll och upprepa föregående moment i andra ändan. Då håller sig innehållet torrt oavsett väder.
Om jag är helt obegriplig får ni säga till så kan jag komplettera med bilder...
Inte alls obegripligt, riktigt elegant, men jag tyckte det var svårt att trä de avklippta bitarna över böjvecket, och med min allmänna klantighet skulle jag dessutom genast tappa dem. Jag kör en mer osofistikerad variant: klämmer ihop ett gäng rör med gummitråd i ena ändan (man kan lyxa sig med att smälta ihop dem i ändarna, men hård hopsnörning håller lika bra), fyller på, viker den andra änden i de fabrikspräglade "böjvecken" och sätter ett gemensamt gummiband på hela sugrörsbatteriet (använder dem som kryddbehållare, så det blir ju några stycken). Fördelen är att man kan dosera precist med hjälp av "böjvecken", ser vad som finns i vilket rör, samt att "kryddburken" kan klämmas ihop allt eftersom innehållet förbrukas. Billiga storpack med tjocka halvgenomskinliga olikfärgade sugrör finns att köpa överallt.
Det blir för smått för salt och peppar, men det finns en lösning även på detta:
Pisseprovsburkar från vårdcentralen är ju av naturliga skäl vattentäta.
Skolsyster, Företagshälsovården, "någon som jobbar på sjukhuset", geoshop.cc osv.
Haha, det finns ju provrör också för ändamålet, helt perfekt storlek och format för salt och svartpeppar :).

Det känns som det blir väldigt mycket förvaring för lite innehåll. Det går väl fyra sugrör med salt bara för en sats pasta?

Den logistikfunktionen är också helt ok

Antingen kör man engångsbehållare som är vattentäta och portionsförpackade(per måltid) som sedan skrotas eller återförslutningsbara med större mängd med torkpatron som kan hantera fukt.

Det känns som det blir väldigt mycket förvaring för lite innehåll. Det går väl fyra sugrör med salt bara för en sats pasta?
Till salt och peppar är de för små, men till kryddor helt perfekt. Det beror också på vad för sorts mat man lagar, i mitt fall handlar det om färdiglagade hemmatorkade portioner och jag behöver bara "finjusteringsmängder" av kryddor etc ute på vandring. Salt vill jag däremot ha mer av, saltbrist är tröttsamt och man vet aldrig hur mycket svettningsförluster man kommer att behöva ersätta. Att kunna fixa till lite sockersaltlösning vid dålig mage är inte heller helt fel, har aldrig behövt det själv men väl til mina barn.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg